A
|
Manlijke
componisten:
|
Renaissance (1350-
1600) en Barok (1600- 1750) aller landen :
|
G.Caccini
(1551- 1618)
|
J.Dowland
(1563- 1626)
|
C.Monteverdi
(1567- 1643)
|
A.Grandi
(1575/ 80- 1630)
|
M.da Gagliano (1582- 1643)
|
|
L.Rossi (1597- 1653)
|
D.Buxtehude
(1637- 1707)
|
A.Stradella
(1639- 1682)
|
A.Steffani (1654- 1728)
|
H.Purcell
(1659- 1695)
|
A.Scarlatti
(1660- 1725)
|
A.Vivaldi (1678- 1741)
|
G.P.Telemann
(1681- 1767)
|
J.S.Bach
(1685- 1750)
|
G.F.Handel
(1685- 1759)
|
Romantiek (1815- 1920) en later (im- en expressionisme, neoclassicisme):
|
A.Dvořák
(1841- 1904) -Bohemen
|
J.Sibelius (1865- 1957) -Finland
|
-de
Engelsen:
|
C.V.Stanford
(1852- 1924)
|
R.Vaughan Williams (1872- 1958)
|
G.Holst (1874- 1934)
|
R.Quilter
(1877- 1953)
|
G.Butterworth
(1885- 1916)
|
I.Gurney
(1890- 1937)
|
P.Warlock (1894- 1930)
|
E.J.Moeran
(1894- 1950)
|
G.Finzi
(1901- 1956)
|
B.Britten (1913- 1976)
|
-de
Fransen:
|
H.Berlioz (1803- 1869)
H.Duparc (1848- 1933)
|
E.Satie (1866- 1925)
|
M.Ravel (1875- 1937)
|
D.Milhaud (1892- 1974)
|
F.Poulenc (1899- 1963)
|
-de
Duitsers:
|
Hanns Eisler (1898- 1962)
|
Kurt
Weill (1900- 1950)
|
B.
|
Vrouwelijke componisten:
|
|
|
Samenvatting
Overal,
en dus ook in de wereld van de klassieke muziek, zijn en worden
prestaties van vrouwen over het hoofd gezien. Deze reader beschrijft de
muzikale periodes van de Middeleeuwen tot en met de 20ste eeuw en hoe
men toen dacht over componerende vrouwen. 25 ‘vergeten’ vrouwen uit
Europa en Amerika worden ‘en detail’ bekeken, uitgekozen omdat ze
‘pioniers’ waren: in het componeren van opera, het verzamelen en
bewerken van volksmuziek, het beginnen van een eigen uitgeverij of de
weg banen voor Afro-Amerikaanse vrouwen in een zeer racistische
samenleving. De focus ligt hierbij op hun solo-vocale-composities.
Tegen welke problemen liepen de vrouwen aan? Hoe losten ze die op?
Welke liederen componeerden ze? Voor welke stemsoort? En welke liederen
zijn erg aan te bevelen?
|
|
|
Genre: Kunst, Cultuur &
Filosofie
Omvang: 16 x 24 cm
ISBN: 978-94-646-8035-5
Aantal pagina's: 224
Prijs: € 21,99
incl.
verwerk- en verzendkosten naar Nederland en België
|
|
Rita Strohl (1865-
1941) schreef ca. 100 werken, waaronder een aantal liederen, maar haar werk
is grotendeels nog onuitgegeven.
Clara Wildschut
(1906 – 1950), zie ook: Jolande Withuis, Geen
tijd verliezen, p. 261, schreef naast kamermuziek, onder andere meer
dan 70 liederen (stem en piano). Haar werk is grotendeels nog onuitgegeven.
Yuliya Veysberg/ Julia Weissberg
(1880- 1942) schreef een aantal liederen, waaronder twee op teksten van
Verlaine. Ze was een pionier in haar land, net als elders Florence Price.
|
C.
|
Diverse muziekhistorische artikelen:
|
1a. Ars Antiqua/ Ars Nova/
Trecento: Johannes Ciconia (1370- 1412)
1b. Ars Nova/ Contenance Angloise: Leonel Power (1370/1385- 1445)
1c. Vlaamse polyfonie: Guillaume Dufay (1397 ? – 1474)
|
2.
Renaissance/ Barok:
a. Seth
Calvisius (1556-
1615)
b. Girolamo Frescobaldi (1583- 1643)
|
3. Barok: Matthew Locke (1621-
1677)
|
4. Het Fitzwilliam
Virginal Book en
zijn achtergronden
|
5. Constantijn
Huygens (1596- 1687) en de muziek
|
6. De Opera: ontstaan en ontwikkeling
|
7. Christina van Zweden
(1626- 1689) en haar hof in Rome
|
8. Frederik II van Pruisen (1712- 1786)
en zijn relatie met J.S. Bach
|
9. De betekenis van dichter/
componist Robert Burns (1759- 1796)
a. Ye Banks and Breas o` Bonnie Doon
b. Afton Water
|
10.Volksmuziek 20ste
eeuw: Joseph
Canteloube (1879- 1957)
|
11.Clara en Robert Schumann
en de Maria Stuart liederen
|
12.Arie Antiche: Nederlandse en Engelse vertalingen
(sololiederen)
|
13.De geschiedenis van Kerst en
de ontwikkeling van het Kerstlied
|
D.
|
Duetgegevens:
|
1.Duetten bij Guillaume Dufay, Leonel Power, Seth Calvisius, Ottavio Vernizzi en John Dowland
|
2.Alle duetten van G. F. Handel
|
3.Italiaanse duetten: Arie Antiche/ La Flora volume 3 (vertaling Italiaans-
Engels)
|
|
|
|