Dietrich Buxtehude (1637-1707) en zijn vocale muziek
Dietrich Buxtehude werd in de 17de eeuw geboren
- in de ‘historische’ periode van de 30-jarige Oorlog* (1618-1648).
Deze oorlog eindigde met de Vrede van Westfalen (1648)
en luidde een
periode van relatieve rust in.
- tijdens de Barok (1600-1750) als ‘muzikale’ periode .
Het Lutheranisme was de overheersende godsdienst in zijn
geboortegebied.
Achtereenvolgens komen in aparte hoofdstukken ter
sprake:
A. een korte biografie van Buxtehude
B. de Barok: wereldlijke muziek en kerkmuziek:
Rooms-katholiek en Luthers; vocale en instrumentale ontwikkeling
C. de plaats van Buxtehude in
de Barok, met de nadruk op zijn vocale muziek
D. tijdgenoten van Buxtehude
en hun belangrijkste vocale werken
|
A. Een korte biografie van Dietrich Buxtehude:
De enige eigentijdse bron, de Nova literaria Maris Balthici et Septentrionalis vermeldt in juli 1707 dat Buxtehude Denemarken
als zijn geboorteland erkende en op 9 mei op zeventigjarige leeftijd
stierf. Hij zou dus in 1637 geboren zijn.
Wikipedia noemt in navolging van Kerala
Snyder, de volgende steden als Diet(e)richs* mogelijke
geboorteplaats: Helsingborg, Oldesloe
in Holstein of Helsingør (kaartje 3). Alle drie
genoemde steden zijn op dat moment ‘Deens’ te noemen.
Het voorwoord in de Butorac-cantates
uitgaven (2007) houdt het op Helsingborg, omdat
zijn vader Johann (1602-1674), wellicht vanaf
1633 daar organist van de Marienkirche was.
Snyder koos in de New Grove (uitgave 1995) nog voor Oldesloe
als geboorteplaats, op grond van de (onbewezen) bewering dat zijn vader tot
1638 in
Oldesloe was, waarna hij naar Helsingborg
vertrok. In haar nieuwe boek -uit 2007-
kiest Snyder voor Helsingborg en geeft
daarbij aan dat het enige echte
bewijsstuk uit deze tijd bestaat uit een vermelding van 1641 dat
Johann Buxtehude in dat jaar in Helsingborg was. De crux zit dus in de onduidelijkheid vanaf wanneer Dieterichs
vader organist in Helsingborg was en vanaf
wanneer hij daar permanent woonde. De naam en nationaliteit van zijn moeder
is ook onbekend. Sommigen beweren
dat zij een Duitse was die overleed op de tocht naar Denemarken, anderen
zeggen dat het een Deense was. Helle Jesper`s
dochter zou zijn stiefmoeder zijn. Snyder geeft ook aan dat Johann
misschien pas in Helsingborg trouwde, toen hij
een goede vaste baan had. Kortom: op
allerlei fronten onduidelijkheid. Echter:
Als we bedenken dat Buxtehude
geboren werd in een periode waarin overal grote verwoestingen werden
aangericht en landen over en weer bezig waren elkaars gebied in te nemen,
dan is het begrijpelijk waarom gegevens schaars zijn of onduidelijk.
In 1641 of 1642 verhuisde Johann naar Helsingør en werd daar organist van de Olaikerk. Hij bleef er 32 jaar.
|
|
|
|
Helsingborg was op dat moment nog van Denemarken (nu van
Zweden)
Helsingør was en is van Denemarken
Oldesloe in Holstein erkende op dat
moment de oppermacht van
Denemarken (hoort nu bij Duitsland)
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
Dietrichs familie kwam oorspronkelijk uit Buxtehude ten zuidwesten van Hamburg, maar zijn
voorouders waren begin 16de eeuw
verhuisd naar Oldesloe.
|
3Zoals te zien is op de kaart links, is de politieke
situatie in Oldesloe rond 1650 erg ingewikkeld.
Ook hierdoor kunnen gegevens verloren zijn gegaan.
Dieterich begon zijn school-
en muzikale carrière dus in Helsingør. De namen
van zijn leraren zijn niet bekend. Hij werkte als organist van 1657 tot 1658 in Helsingborg, van 1660 tot 1668 in de Marienkirche van de Duitse kerkgemeente van Helsingør en vanaf 1668, als opvolger van Franz Tunder, in Lübeck *** aan de Marienkirche.
Buxtehude trouwde met diens dochter Anna
Margareta. Naast zijn hoofdtaak als organist van de Marienkirche,
was Buxtehude ook ‘Werkmeister’,
|
een soort secretaris , schatbewaarder en
‘businessmanager’ van de kerk. In 1673 begon hij met het schrijven van
composities voor zogeheten Abendmusiken. Dit waren concerten die ten tijde van de
Advent door hem werden georganiseerd ten behoeve van de rijke koopmanselite
van de stad waarvoor hij speciaal oratoriumachtige composities schreef. Het
model van de Abendmusiken - waarmee Franz Tunder ooit was begonnen - was ontleend aan
soortgelijke initiatieven van Jan Pieterszoon Sweelinck
in de Oude Kerk van Amsterdam ten behoeve van de Amsterdamse burgerij. Geen
van Buxtehude`s Abendmusikcomposities
is bewaard gebleven.
Slechts van één reis naar Hamburg zijn gegevens bekend,
maar hij heeft waarschijnlijk wel iets meer gereisd. Dieterich
is, zoals reeds vermeld, op 9 mei 1707 in Lübeck gestorven en op 16 mei in de Marienkirche begraven naast zijn vader en zijn vier
reeds eerder overleden dochters. Dankzij zijn vriendschap met Gustaf Düben in Stockholm die
een manuscriptencollectie van gewijde muziek aanlegde, is het merendeel van zijn vocale muziek
bewaard gebleven. In de Harmonologia musica (1702) van Andreas Werckmeister
staan gedichten van Buxtehude en omdat deze Werckmeister veel van Buxtehude`s
orgelcomposities aan J. G. Walther (1684-1748)- een belangrijke lexicograaf
en neef van J. S. Bach- heeft
gezonden, zijn deze nog steeds in kopievorm bewaard.
|
|
|
|
|
Dietrich Buxtehude
|
Dietrich Buxtehude
tijdens Abendmusiken (?)
|
Jan
Pieterszoon Sweelinck
|
Gustaf Düben
|
Johann Gottfried Walther
|
|
* De Dertigjarige Oorlog was een
grootschalig conflict waar de meeste Europese mogendheden bij betrokken waren.
Men vocht tegen wisselende coalities van voornamelijk protestantse staten.
Het gebied dat toen het Heilige Roomse Rijk heette en dat voor een deel
samenviel met het huidige Duitsland, bestond uit een enorm aantal kleine
staatjes (zie kaartje 2). Hier ontstond een burgeroorlog. In latere fasen
van de oorlog speelden het katholieke Frankrijk en lutherse Zweden een
grote rol. De Zweden steunden de ‘Duitse’ Lutherse staten, maar streefden
ook gebieduitbreiding na.
Omdat componisten dirigenten en organisten, zoals ook
aangegeven wordt in hoofdstuk D, in die tijd altijd in dienst waren van de
adel of de geestelijkheid, is nauwelijks of geen weerslag van de
oorlogstijd te vinden in de muziek. Men schreef in opdracht, liefst van een
overwinnende partij. De barre tijden
hadden wel gevolgen voor de hoogte van het ‘budget’, wat kon betekenen dat
het aantal beschikbare zangers of instrumentalisten sterk moest
inkrimpen. Soms werden de musici ook
als soldaat opgeroepen en vielen ze als slachtoffer in de gevechten.
** Buxtehude`s
voornaam wordt tegenwoordig ook anders geschreven: meestal schreef men
Dietrich, maar hijzelf schreef –behalve de afkorting D.B.H.- ‘Dieterich’ of
‘Dieterico’.
*** Sinds de val van de
Berlijnse muur in 1989 is er veel materiaal met betrekking tot Buxtehude teruggekomen naar Lübeck vanuit archieven uit
de DDR, waardoor nieuwe inzichten ontstonden (voorwoord boek K. Snyder
2007).
|
Voor de hoofdstukken B, C en D. dient
doorgelinkt te worden:
Gebruikte bronnen:
Boeken:
The New Grove Dictionary
of Music &Musicians, reprint 1995-artikel van
Kerala J. Snyder
Kerala J. Snyder, Dieterich Buxtehude, Organist in Lübeck (Revised
Edition), Rochester USA, 2007
W. Steffelaar,
Muzikale stijlgeschiedenis, Amsterdam 1999
Donald J. Grout & Claude V. Palisca,
Geschiedenis van de Westerse muziek, Amsterdam
1994
Muziekuitgaven van Edition
Butorac uit München (oktober 2007) , met
inleiding
Websites:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dietrich_Buxtehude
http://www.icking-music-archive.org/ByComposer/Buxtehude.php
http://www.dieterich-buxtehude.org/ueberbux/ueberbux.html
http://www.klassika.info/Komponisten/Buxtehude
http://imslp.org/wiki/Category:Buxtehude,_Dietrich
|
Terug
naar de Homepage
|
|