Na mijn
jeugd in Amsterdam, waar de lagere en middelbare school werd gevolgd, kon
ik maar niet beslissen welke studie me het meest aansprak en ik besloot
begin jaren `70 geschiedenis te gaan studeren aan de Gemeentelijke
Universiteit van Amsterdam, nu de UvA geheten. Dat zou misschien het meest
tegemoetkomen aan mijn enorme nieuwsgierigheid. Van deze keuze heb ik nooit
spijt gehad. Geschiedenis is een wetenschap waar je je hele leven, dag in
dag uit, mee bezig blijft.
Als
hoofdrichting koos ik voor de Middeleeuwse geschiedenis omdat in die
richting de voor mij meest interessante bijvakken gegeven werden:
archiefwetenschap en paleografie (oude handschriften - leer). Daarnaast heb
ik ook met veel plezier het vak onderwijspsychologie gevolgd.
Inmiddels
gehuwd volgde een verhuizing naar Limburg en het afstuderen op ‘Het -voormalige- Kartuizerklooster te
Roermond’.
Twee
kleine kinderen en wederom een verhuizing, ditmaal naar Flevoland, dwongen
tot nadenken over een ander toekomstperspectief dan het publiceren van
aldaar nauwelijks voorhanden oude archiefstukken.
Het
docentschap, waar ik in Limburg ook al mee begonnen was, bleek een
praktische oplossing en dit beroep heb ik vervolgens nog meer dan dertig
jaar met veel plezier uitgeoefend op een school voor tweede kans onderwijs.
Om mijn
lessen ‘up-to-date’ te houden, maar ook ter ‘zelfverrijking’, ging en ga ik
regelmatig op reis naar die gebieden, welke in de geschiedenis een
belangrijke rol speelden of momenteel spelen. Het aldaar verzamelde materiaal
is deels verwerkt tot lesstof.
Ik heb
inmiddels, na bijna veertig jaar docent te zijn geweest, bewust de keuze
gemaakt weer exclusief bezig te zijn met historisch onderzoek.
Naast de
bestudering van de algemene historie, ontstond de behoefte tot grotere
verdieping in de godsdienstgeschiedenis. Het volgen van cursussen op dat
gebied zorgde en zorgt ervoor dat mijn visie op de algemene geschiedenis
regelmatig wordt bijgesteld.
Het
aspect muziekgeschiedenis en de muziek in het algemeen, hoewel altijd
latent aanwezig, kreeg pas op latere leeftijd de ruimte. Ik besloot
‘klassiek’ zangles te nemen. Vrij snel ontstond toen de behoefte de
bezongen muziek in haar juiste historische kaders te plaatsen. De weerslag
van het volgen van allerlei cursussen muziekgeschiedenis en compositieleer
is zichtbaar o.a. in de muzieknieuwsbrieven en de componistenportretten.
Daarnaast
speel ik blokfluit, een solo én ensemble-instrument.
Ik heb de
vorm van een website gekozen zodat mensen met belangstelling in historie of
muziek of een combinatie van beide, gebruik kunnen maken van datgene wat ik
inmiddels heb geschreven. Misschien vind je er iets wat je interesseert!
Echter:
Mocht je gegevens van mijn site overnemen, dan zou ik het zeer op
prijs stellen als je mij als bron vermeldt. Indien je er een publicatie mee
maakt, zou ik daar ook graag een exemplaar van ontvangen.
|