PETER WARLOCK/ PHILIP ARNOLD HESELTINE (1894 -1930)
Voor
een goed begrip van de traditie waarin het werk van Philip Arnold Heseltine
ontstond, is het aan te raden eerst mijn biografieën van Stanford en Vaughan Williams te lezen.
Daarnaast zou men eigenlijk ook eerst nog Roger Quilter en George
Butterworth nader moeten bekijken. Van hen zullen in de toekomst zeker
biografieën verschijnen.
Indeling:
a.
Biografie
b.
Liederen- indeling per periode
c.
Verkrijgbaarheid van zijn liederen
Ad
a. Biografie:
Philip
Heseltine werd in 1894 geboren in het Savoy Hotel, dat zijn tamelijk
vermogende ouders, vader en advocaat Arnold Heseltine en moeder Bessie Mary Edith Covernton, als Londense
residentie gebruikten. Spoedig hierna verhuisde de familie naar Chelsea,
waar Philip zijn eerste pianolessen kreeg en naar de kleuterschool ging.
Vader
Arnold stierf toen hij twee jaar was en zijn moeder- afkomstig uit de
grensstreek van Wales- hertrouwde
zes jaar later met een Welshman, Walter Buckley Jones, waarna ze op diens
landgoed Cefn-bryntalch Hall bij Abermule in Montgomeryshire in het Severn
dal gingen wonen.
Philip`s
moeder schijnt een nogal dominante persoonlijkheid geweest te zijn, die
zich heel veel met zijn leven bemoeide. Dat kwam voor een deel ook omdat
zijn vader voor zijn overlijden niets voor hem geregeld had op financieel
gebied, zodat hij geheel van zijn moeder afhankelijk was. Meer dan 300
brieven van Philip aan zijn moeder zijn bewaard gebleven, uit de periode
1899 – 1930. Zij verweet hem desondanks dat hij niet regelmatig genoeg
schreef!
Op
negenjarige leeftijd vertrok hij naar Stone House, een privé kostschool in
Kent, waar zijn belangstelling voor muziek gewekt werd. In 1908 ging hij
naar Eton College waar het leven hem – volgens eigen zeggen- vaak niet
beviel, hoewel hij wel genoot van de pianolessen van Colin Taylor. Deze bracht hem ook in aanraking met de moderne
componisten. In 1910 introduceerde zijn oom Arthur Joseph Heseltine, een
schilder die in de buurt van Grez-sur- Loing woonde, hem bij Frederick Delius. Philip probeerde daarna al diens werk in bezit te
krijgen en maakte piano arrangementen van zijn composities. Delius zou een
soort vaderfiguur voor hem worden en vanwege zijn invloed op Philip, een
rivaal voor zijn moeder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Savoy
Hotel Londen
|
Cefn-bryntalch
Hall
|
Philip
Heseltine
12
jaar oud
|
Frederick
Delius
|
Colin
Taylor
ca.
1914
|
Roger
Quilter
|
Café
Royal
Londen
|
Sir
Thomas Beecham
|
Bernard
Van
Dieren
|
In
Eton maakte hij ook kennis met Roger
Quilter, die hem zeer inspireerde bij zijn vroege liederen. In 1911
hield hij het er echter niet meer vol, en met de belofte aan zijn moeder
later weer te gaan studeren, vertrok hij naar Keulen om Duits te leren en
piano te gaan studeren aan het conservatorium. Hier schreef hij zijn eerste
liederen die sterke imitaties waren van het werk van Delius. De pianostudie
vorderde echter niet bijster goed en in 1912 keerde Philip versneld terug
naar Londen om zich voor te bereiden op zijn universitaire
toelatingsexamens. In hetzelfde jaar schreef hij zijn eerste muziekkritiek
over Arnold Schoenberg. Het jaar erop werd hij toegelaten tot de studie
klassieke talen in Christ Church te Oxford. Maar ook daar hield hij het
niet uit en na de zomervakantie keerde hij niet meer terug en verhuisde
naar University College Londen voor een studie taal, literatuur en
filosofie. In zijn vrije tijd dirigeerde hij een amateur orkestje in
Windsor.
Vanaf
zijn verblijf in Oxford zijn er verschillende periodes aan te wijzen waarin
Philip meer of minder depressief (manisch depressief) was.
Bij
het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 werd hij officieel
ongeschikt verklaard voor militaire dienst (1).
In
februari 1915 stopte hij ook in Londen toen hij via Lady Emerald Cunard een
baantje kreeg als muziekcriticus bij de Daily Mail. Hier werkte hij slechts
vier maanden waarin hij onder andere schreef over de muziek van Delius en
Franck. Omdat men zijn stukken zo vaak inkortte, hield hij ermee op en bracht
daarna hele dagen door in het Brits Museum waar hij de muziek uit de tijd
van Elizabeth I bestudeerde en vervolgens ging uitgeven.
In
een gehuurd vakantiehuisje in de Vale (Dal) of Evesham verbleef hij met een
groep mensen waaronder het kunstenaarsmodel Minnie Lucy Channing, die de bijnaam ‘Puma’ had vanwege haar
temperament. Tijdens dit verblijf vertoonde hij regelmatig shockerend
gedrag in de ogen van zijn buren. In 1915 raakte hij bevriend met David
Herbert Lawrence en stemde in met diens plannen een utopische kolonie in
Florida te stichten. In december volgde hij hem naar Cornwall waar zij
tevergeefs probeerde een uitgeverij op te zetten. Puma raakte intussen in
verwachting, maar hun liefde was al behoorlijk bekoeld, hoewel ze nog wel
trouwden.
Na
onmin gekregen te hebben met Lawrence keerde hij in februari 1916 terug
naar Londen, waar Café Royal in Regent Street het middelpunt van zijn sociale leven werd. Daar
ontmoette hij de jonge Schotse componist Cecil Gray, met wie hij afsprak een studio te delen. Ook wilden
zij samen een nieuw muziektijdschrift opzetten en een seizoen organiseren
met opera`s en concerten. Het aanbod van de dirigent en impresario Beecham om deel te nemen aan diens
Engelse Opera Gezelschap wees hij af ‘vanwege het gebrek aan artistieke
inhoud’. Beecham op zijn beurt vond het plan van Philip en Cecil
belachelijk omdat zij geen enkele theaterervaring hadden. Uiteindelijk kwam
er ook niets van het plan.
In
1916 ontmoette hij de Nederlandse componist Bernard van Dieren, volgens sommigen ook een soort vaderfiguur
net als Delius, maar wel veel jonger. Deze leerde hem zijn muzieklijnen
contrapunctueel te zien en minder ‘dik’. Van Dieren ging uiteindelijk veel
meer invloed op hem uitoefenen dan Delius: de liederencyclus Saudades (1916-
1917) werd aan hem opgedragen. Philip gaf en leende Van Dieren in de loop
der tijd heel vaak geld. In hetzelfde jaar ook kreeg Puma een kind (2).
In
1917 vluchtte Philip, uit angst dat zijn vrijstelling voor de dienstplicht
zou worden herzien, met Puma naar Ierland. Hij hield zich daar bezig met
vroege muziek, Keltische talen (Iers, Gaelic, Welsh, Manx -de taal van het
eiland Man-, Cornisch -de taal van Cornwall- en Bretons), zwarte magie en
occultisme. Yeats die hij in 1918 ontmoette, was ook betrokken bij dat
laatste. Later zou Philip in plaats daarvan zich gaan bezighouden met
godsdienstfilosofie.
Na
zijn reis naar Ierland (1917- 1918) bleek hij een duidelijk individuele
stijl te hebben ontwikkeld en publiceerde hij voor het eerst liederen onder
zijn nieuwe (muziek)pseudoniem ‘Peter Warlock’ (3). Hij deed dat
wellicht omdat hij met de uitgever Winthrop Rogers net woorden had gehad
over een aantal composities van Van Dieren. De twee namen
vertegenwoordigden, naar sommigen zeggen, twee tegengestelde aspecten van
zijn karakter: de introverte, bedachtzame Heseltine en de extroverte en
cynische Warlock, de componist van woeste drinkliederen. Zijn vrienden
zagen echter meer de verdeling ‘Philip nuchter of Philip dronken’. In deze
tijd liet hij voor de eerste keer een baard groeien.
Philip/
Peter`s liederen hadden groot succes. Hij schreef ook muziekkritieken
waarin hij nogal botste met de opvattingen van oudere critici: hij noemde
ze ‘mislukte musici’ of ‘incompetente journalisten’. In 1919 raadde Delius
hem aan zich te concentreren óf op schrijven óf op componeren. Philip was
op dat moment al steeds kritischer over de muziek van Delius, hoewel hij
hem in het openbaar nog steeds prees.
Rogers
nodigde hem in 1920 uit
hoofdredacteur te worden van zijn nieuwe muziektijdschrift The Sackbut,
maar zijn schrijfstijl was zo controversieel en agressief dat deze er na
korte tijd een eind aan maakte.
|
|
|
|
|
|
|
|
Collected letters
P. Warlock
(Barry Smith)
|
Robert
Nichols
dichter
en vriend van Philip/Peter
|
Olivia
(‘Viva’) Smith met wie Philip een relatie had in Oxford
|
Juliette
Baillot.
Philip
had een relatie met haar en tegelijk met ‘Puma’
|
Minnie Lucy
Channing (Puma)
|
‘Puma’
en Philip. Zij was
als
enige vrouw met
hem
getrouwd (1916)
|
Philip met baard
(1926)
|
Occasional Writings
of Philip Heseltine
|
Philip
woonde een tijd in Londen, maar vertrok opnieuw – uit armoede- naar zijn ouderlijk huis
in Wales. Daar componeerde hij de liederencyclus The Curlew. Hij voltooide
ook zijn biografie van Delius en werkte met Gray aan een studie van de 16de eeuwse componist
Carlo Gesualdo.
In
april 1921 was hij bij een bezoek aan Boedapest bevriend geraakt met de tot
dan weinig bekende componist en pianist Béla
Bartók. Deze bezocht Wales in 1922 en verbleef enige dagen in Philip`s
ouderlijk huis. De vriendschap met Lawrence was nu geheel over en Puma
verdween eveneens uit zijn leven. In 1923 vergezelde hij Ernest John Moeran op een tocht in
oost Engeland op zoek naar originele volksmuziek. In 1924 verbleef hij met
Kerst in Majorca en huurde in 1925 een cottage in Eynsford waar hij met
Moeran in één huis woonde.
Daar
woonden ook Barbara Peache, Philips ‘zeer rustige’ vriendin sinds vijf
jaar, en Hal Collins, een Maori uit Nieuw Zeeland, van alle markten thuis,
tevens grafisch ontwerper en componist. Af en toe werd het huishouden
aangevuld met de componisten William
Walton en Constant Lambert,
de zeer onconventionele en openlijk bisexuele artieste Nina Hamnett, Lord
Berners en allerlei andere kennissen.
Philip
componeerde er heel veel, maakte transcripties van oude muziek, schreef
artikelen en kritieken, begon aan een boek over de -door hem herontdekte-
Tudor componist Thomas Whythorne (1528 – 1595) en schreef een studie over
The English Ayre. Daarnaast arrangeerde hij dansen van John Dowland voor
brassband.
Het
leven in Eynsford was echter, met name in het weekend, chaotisch en
‘drankrijk’. Hij reed er soms naakt en dronken rond op zijn motor. Samen
met de dichter en journalist Bruce Blunt kwam in 1927 het lied ‘Bethlehem
Down’ tot stand, een project dat het geld moest opleveren voor hun kerst-
drank- consumptie!
Dit
samenwonen duurde tot 1928, waarna Philip, vooral vanwege zijn permanente
geldproblemen, en Ernest Moeran hun eigen weg gingen maar wel vrienden
bleven.
|
|
|
|
|
|
|
De
componist
Eugène
Goossens.
Philip
bewonderde
hem.
Eugène deed ook mee aan zijn ‘biertochten’.
|
Portret
van Cecil Gray op
zijn
biografie
‘Musical
chairs’. Hij schreef de eerste biografie
van
P. Warlock
|
De
bariton John Goss die later veel van Philip`s liederen promootte
|
Warlock ‘Strange Flower’
|
William
Walton
|
Bartók
in Engeland
|
Eynsford:
Warlock met Moeran en Lambert in de tuin van de Five Bells,
Eynsford, ca.1928
|
In
1929 aanvaardde Philip het aanbod van Beecham om het ILO blad (Imperial
League of Opera) te redigeren en mee te helpen een festival te organiseren
ter ere van Delius. Slechts drie uitgaven van het tijdschrift kwamen onder
zijn redactie uit en toen stopte Beecham er mee.
Zomer
1930 was de 36 jarige Philip depressief en erg bezig met de dood. Alleen
toen Blunt even bij hem logeerde, knapte hij weer even op en componeerde
The Fox en wat later The Fairest May. In september verhuisde hij met
Barbara Peache naar een flat in Chelsea en werkte in het British Museum
vooral aan muziektranscripties van de Engelse componist Cipriani Potter
(1792- 1871). Op 16 december nodigde Philip Van Dieren en zijn vrouw bij
hem thuis uit en wat er toen is gebeurd is nog steeds onduidelijk: Peache
kwam de 17de thuis en rook gas terwijl alle ramen en deuren
dicht zaten. Philip bleek niet meer bij bewustzijn: zelfmoord? , een
ongeluk? of -volgens Nigel Heseltine- door Van Dieren vermoord?
Naar
later bleek had Philip kort tevoren nog een kind verwekt, want in 2011
publiceerde de kunstcriticus Brian Sewell zijn memoires waarin hij schreef
dat hij pas in 1986 vernam dat hij Philip`s illegitieme zoon was, in 1931
geboren, zeven maanden na diens dood. Jessica Goldblatt, zijn rooms
katholieke moeder, was een ‘vluchtige’ vriendin die Philip`s aanbod om de
abortus te betalen had geweigerd. Zij geloofde dat deze weigering mede een
reden was voor Philip om zelfmoord te plegen.
|
|
|
|
|
|
|
Phyl
Crocker en
Judith
Wood, twee geliefden van Philip
|
Philip
en Moeran met leden van de Shoreham Dramatic Society ca. 1926
|
Philip
(l.) met o.a. Barbara Peach en Moeran (midden) in de tuin van de Windmill
Inn, ca. 1926
|
Het
graf van Philip in Godalming Old Cemetery
|
Nigel Heseltine
A memoir of Philip
Heseltine
|
Jessica Goldblatt
Brian Sewell`s moeder
|
Brian
Sewell
|
Philip/
Peter had veel invloed op het werk van Moeran en Orr en in mindere mate op dat
van Walton en Lambert. Delius, Quilter, Van Dieren, Bartók, de Keltische
cultuur en met name de muziek uit de tijd van Elizabeth en Jacobus
inspireerden hem, maar ook de werken van Liszt, Fauré en Debussy.
Na
zijn dood werd hij vooral geprezen door Constant Lambert en Van Dieren.
Later overschaduwden de verhalen over zijn persoonlijke leven zijn muzikale
betekenis. De stichting van de Peter Warlock Society in 1963 stimuleerde
echter een hernieuwde belangstelling voor zijn muziek.
Ad
b. Liederen- indeling per periode:
Peter Warlock schreef ruim 100 – vaak
korte- liederen, vooral voor solostem en piano, koorstukken en enige
instrumentele werken. Daarnaast publiceerde hij zeker 500 transcripties van
16de en 17de eeuwse muziek, meestal in samenwerking
met P. Wilson en A. Mangeot. Hij schreef geen liederen- cycli, geen
dramatische en ook weinig verhalende liederen. Zijn credo was dat ‘een lied
eigenlijk een onbegeleide melodie’ was. De zetting van de woorden moest de
algemene emotie van het gedicht weergeven en geen opeenvolging van losse
beelden. Daarom gebruikte hij zelden ‘woord- schildering’ en melisma`s. Hij
was het type van ‘een lettergreep, een noot’.
Van zijn liedteksten zijn er nog geen
twintig van 20ste eeuwse dichters, veertig zijn anonieme
gedichten uit de 15de tot de 17de eeuw, zeven
gedichten zijn van Shakespeare en zesentwintig van andere 16de
en 17de eeuwse dichters. Geen enkel dateert van eind 17de
eeuw of uit de 18de eeuw, oftewel meer dan tachtig procent van
de teksten dateert van voor zijn geboorte. De 20ste eeuwse
dichters waarvan hij teksten gebruikte, waren ‘Georgian’: Bruce Blunt,
Hilaire Belloc, Robert Nichols en Edward Shanks.
Er is kritiek op Warlock`s
pianobegeleidingen omdat een aantal ervan onnodig erg moeilijk geschreven
is. Soms vindt men ze ook als de transcriptie van een luitbegeleiding
klinken. Trevor Hold meent echter dat ze daarom nog niet ineffectief of
‘onpianistisch’ zijn. De moeilijkheidsgraad van de liederen neemt niet toe
in de loop van de tijd en –op een paar jeugdwerken na- kent zijn werk geen
ontwikkeling, geen middel- of latere periode.
Hieronder
volgt een indeling van zijn liederen per periode, waarbij een aantal (volgens Hold) zeer vermeldenswaardige worden genoemd (4).
Het
boek van I.A. Copley, The Music of Peter Warlock: A critical survey, London
1979, groepeert Warlock`s liederen
op genre en beschrijft zijn liederen veel uitgebreider dan Hold. Na lezing
hiervan zullen de relevante gegevens hieruit weergegeven worden.
Mijn
eigen mening over zijn liederen zal te zijner tijd gepubliceerd worden.
Indeling:
|
Voorbeelden
van liederen:
|
Eigen
mening:
|
Andermans
mening:
|
Vroege
liederen , tot 1920
|
A lake and a fairy boat
(1911)
Music, when soft voices
die (1911)
Bright is the ring of
words(1918)
Saudades: Take, o take those lips away
|
|
Geen
mooie vocale lijnen en zware piano begeleidingen; soms duidelijke invloed
van Van Dieren: geen maatstrepen, geen voortekens, zeer chromatisch,
grenzend aan atonaal
|
‘Rogers Song’s:
Take, o take those lips away (1918)- 2de versie
As ever I saw (1918, 1919), Lullaby (Golden
slumbers), (1918)
The bayly berith the bell away (1918,1919)
My gostly fader (Charles d`Orleans?),
Balulalow
(oorspr. tekst van Luther)
Love for Love (1918,1919)
|
|
Daterend
uit het Ierse jaar;
As
ever: eerste drie verzen
strofisch, 4de is een palindroom. As ever en Lullaby –Elizabethaans. Vocale lijn belangrijker dan
de begeleiding die een luitpartij lijkt.
The bayly en my gostly
fader : bijna middeleeuws
Love for Love: “to Puma’
|
Welsh
(Wales) periode\
1921-
1924
|
Sleep (1922, 1924)
Mr Belloc`s fancy (1921,
1922/1930)
Drie liederenbundels:
Peterisms, Lillygay, Candlelight
Late summer (1919, 1922),
Rest, sweet nymphs (1922, 1924),
Piggesnie (1922), Milkmaids(1923,
1924), Little trotty wagtail (1922,
1923), Sweet- and- twenty (O
Mistress mine) (1924)
|
|
Klassieke
interpretatie, contemplatief; veel invloed van Jacobijnse muziek
Zeer extrovert,over de
deugden van alcohol; idem: Captain Stratton`s fancy, Good ale, The
toper`s song, Peter Warlock`s fancy, Maltworms
|
Eynsford periode
1925- 1928
|
Three Belloc Songs (1927) My own country;
Ha`nacker Mill, The Night
Pretty Ring Time (1925, 1926)(= it was a lover and his lass)
The Lover`s Maze, Sigh no more ladies (1927, 1928)
Mockery (1927)(= when daisies pied); The
First Mercy
|
|
My
own country is een van de simpelste liederen
The First Mercy is
carol- achtig
|
Seven Songs of Summer (1928,
1929)-The passionate shepherd, The contented lover, Youth, The Sweet of
The Year, Tom Tyler, Eloré Lo,
The Droll Lover
|
|
Hold
vindt ze kwalitatief minder dan eerdere zettingen van vergelijkbare
verzen: minder ingewikkeld, meer populair, misschien wel geschreven om snel geld
mee te verdienen.
|
Away to twiver, The lover`s maze, Cradle Song,
And wilt thou leave me thus
(Tudor teksten)
|
|
Volgens
Hold van veel betere kwaliteit!
|
Laatste liederen
1928- 1930
|
The frostbound wood(1929)
After two years (1930)
Bethlehem
down
(1930, 1931)
The fox (1930, 1931)
|
|
|
Ad
c. Verkrijgbaarheid van zijn liederen:
Bij
het onderzoek naar beschikbare
uitgaven van de liederen leg ik altijd de nadruk op uitgaven voor de
alt/ mezzo-stem.
In
het geval van de liederen van Peter Warlock blijken de meeste ge- of
herschreven (getransponeerd) te zijn voor middenstem. Op http://imslp.org/wiki/Category:Warlock,_Peter en http://nl.scorser.com/S/Bladmuziek/Peter+Warlock/PDF/1.html
zijn
een aantal solo- en koorliederen weergegeven. De hier opgenomen liederen
zijn vaak in hoge ligging.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
( A)
Society Edition
= Collected
Edition(Thames)
|
(B)
Critical
Edition
(Thames)
2004-2005
|
(C) Collected
Songs (Thames)
(Boosey.com)
|
Complete
Songs (Thames)
(Boosey.com)
|
(D) Collected
Songs: Songs to Older en
Later Poets
(Master Music)
|
(E)(First) Book of Songs
(1931); na 1967 First
Book genoemd
|
Second Book of Songs
1967, OUP.
herbenoeming
(First ) Book
|
Warlock Songs
medium voice
|
Warlock 13 Songs
Stainer & Bell
(medium-high)
|
De
Collected Edition (A) wordt op de voorpagina ook de ‘Peter Warlock Society
Edition’ genoemd. Deze serie is voor ‘medium voice’. Fred Tomlinson geeft in zijn voorwoord
een uitgebreide toelichting, die verklaart waarom er zo`n warwinkel aan
uitgaven is en is besloten tot deze uitgave:
‘De
nalatenschap van Peter Warlock was verspreid geraakt tussen een aantal
uitgeverijen. Dat komt deels omdat Philip Heseltine ruzieachtig van aard
was, deels omdat hij soms snel cash geld nodig had. Nu het copyright is
vervallen, kan de situatie rechtgezet worden. De meeste liederen waren
liederen met piano. Deze zijn ooit uitgegeven als eenstemmige liederen
omdat de OUP in die tijd alleen schoolmuziek uitgaf, maar worden nu
aangegeven ‘met optioneel koor’. Er is besloten de composities
chronologisch te arrangeren om het samenspel tussen de biografische en
creatieve aspecten duidelijker weer te kunnen geven. Vaak was het moeilijk
de liederen exact te dateren en soms zijn er verschillende versies van één
lied. Hoewel Warlock stond op het gebruik van originele sleutels, moest hij
soms zwichten omdat men transposities nodig had. In deze editie is gekozen
voor sleutels ten behoeve van de middenstem’.
Daarnaast
bestaat er een redelijk recente (2004- 5) New Peter Warlock Critical Edition (B) ook voor medium
voice.
Er
zijn ook uitgaven van Thames die heten ‘Collected Songs’ en ‘Complete
Songs’( C). Deze zijn niet specifiek voor medium voice benoemd. Onduidelijk
(voor mij) is nog uit welke jaren deze uitgaven dateren en in hoeverre ze
wel of niet verschillen van (A) of (B).
Niet
chronologisch, maar naar gebruikte dichter geordend is de serie onder (D):
Songs to Older Poets en Songs to Later Poets. Deze delen zijn ook te leen
in de OBA.
De
OBA heeft in principe nog meer uitgaven van Warlock`s muziek, maar die
zouden in het Magazijn moeten staan. Helaas zijn ze daar niet te vinden.
Broekmans
& Van Poppel (E) heeft onder het trefwoord ‘Warlock’ een mix van losse
lieduitgaven en losse delen van de Society en Critical Edition, zodanig dat
Warlocks leven er mee wordt ‘gedekt’.
Al
bij al is het niet makkelijk je weg te vinden in de verschillende bestaande
uitgaven. De informatie op Internet is wat dat betreft zwaar onvoldoende.
A.De
Peter Warlock Collected Edition is dezelfde als de Society Edition.
Ik
heb volume 6 en 7 nog niet gevonden, dus ken ook de inhoud (nog) niet. V
|
Peter
Warlock Collected = Society Edition, volume 1
Songs 1911-
1917
1982/1992 (Thames)
|
Peter
Warlock Collected Edition,
volume 2
Songs 1918-
1919
1983 (Thames)
Trade distr. G Schirmer
Ltd
|
Peter
Warlock Collected Edition,
volume 3
Songs
1920-1922
1984 (Thames)
Trade distr. G Schirmer
Ltd
|
Peter
Warlock Collected Edition,
volume 4
Songs 1922-
1923
1986 (Thames)
|
Peter
Warlock Collected Edition,
volume 5
Songs 1923-
1924
1989 (Thames)
Trade distr.
Novello& Co
|
1. The wind
from the west
2. A lake
and a fairy 3 A, B Music, when soft voices die
4. The
everlasting voices 5. The cloths
of heaven 6. The lover mourns for the loss of love 7. Take, o take t hose lips away 8. Thet water lily
9.
Heraclitus 10. Along the stream
11. A, B I asked a thief to steal me a peach
|
1A. bright
is the ring of words 1B. To the memory of a great singer 2. Take, o take those lips away 3. As ever I saw
4. My gostly
fader 5. The bayly berith the bell
away
6. There is
a lady sweet and kind 7. Lullaby
8. Whenas
the rye reach to the chin 9.
Dedication 10. Love for love 11. My sweet little darling 12. Mourne no moe 13. Sweet content
14. Romance
; 15. Balulalow
|
1. Play
acting 2. Captain Stratton's
fancy 3A,B. Mr Belloc's fancy 4. Good ale
5. Hey,
troly loly lo 6. The bachelor 7.
Piggesnie 8. Little trotty
wagtail 9. Late summer 10. The singer 11. Adam lay ybounden 12. Rest, sweet nymphs 13. Sleep 14. Tyrley, tyrlow
|
1.
Chopcherry 2. A sad song 3. Rutterkin 4. Roister doister 5. Spring 6. Lusty juventus 7. In an arbour green 8. The distracted maid 9. Johnnie wi'the tye 10. The shoemaker
11. Burd Ellen and young Tamlane 12. Rantum Tantum 13. Milkmaids 14. Autumn twilight
|
1. Candlelight:
a cycle of nursery jingles 2. Jenny Gray 3. Two short songs 4. Consider 5. Twelve Oxen
6. The
Toper's song
7. Sweet-and
-twenty 8. Peter Warlock's fancy 9. Yarmouth fair 10. The Magpie 11. I have a garden
|
|
?
|
?
|
Peter
Warlock Society Edition
Volume 8
Songs 1928- 1930
Medium voice
(Thames)
|
|
|
|
1.After Two Years 2.And
Wilt thou Leave Me thus? 3.Bethlehem down
4. Carillon,Carilla 5.
Elore Lo
6.Fill The Cup, Phi;ip 7.
The Contented Lover 8. The Cricketers of Hambledon 9. The Droll Lover 10.
The Fairest May 11.The Five Lesser Joys of Mary 12. The Fox 13.The
Frostbound Wood 14. The Passionate Shepherd 15. Tom Tyler 16. Youth
|
B. Warlock, Peter, and Michael Pilkington. (New) Peter Warlock Critical Edition, Songs
1911-1930, v. I-VIII [England]: Thames Pub, 2004/2005.
Voor de exacte inhoud van de Edition zie o.a.: http://www.musicroom.com/se/id_no/0161310/details.html
De
jaartallen en de inhoud behorend bij volume I en III heb ik (nog) niet
gevonden
|
?
|
Peter
Warlock Critical Edition
Volume II- Songs
1911-1919
(medium
voice)(Thames)
|
?
|
Peter
Warlock Critical Edition
Volume IV- Songs
1920-23
(medium
voice)(Thames)
|
?
|
Peter
Warlock Critical Edition
Volume VI- Songs
1923-26
(medium
voice)(Thames)
|
Peter
Warlock Critical Edition
Volume VII- Songs
1927-28
(medium voice)
(Thames)
|
Peter
Warlock Critical Edition
Volume VIII-
Songs 1928-30
(medium
voice)(Thames)
|
|
|
C.Er is ook een Thames uitgave die heet: Complete Songs (deel 1 t/m 9)
en een Thames
uitgave met de naam Collected Songs.
Via de site van
Boosey & Hawkes http://www.boosey.com/shop/prod/Warlock-Peter-Song-Album/603284
is de inhoud soms per deel te
vinden
Ik weet (nog) niet welke delen er
allemaal precies zijn, met welke inhoud en voor welke ligging ze zijn
bedoeld.
|
D.Collected
Songs for voice and piano, volume I
Songs to
Older Poets, part 1
Master Music
Publications
1989 (medium-high)
|
Collected Songs
for voice and piano, volume II
Songs to
Older Poets, part 2
Master Music
Publications
1993 (high)
|
Collected
Songs for voice and piano, volume III
Songs to
Older Poets, part 3
Master Music
Publications
1993(high)
|
Collected Songs
for voice and
piano,
volume IV
Songs to
later poets
Master Music
Publications
1993 (medium-high)
|
|
1.Youth 2. The sweet o' the year 3. The passionate shepherd 4. Passing by 5. Robin Good-Fellow 6. Fair and true 7. Jillian of Berry
8. Twelve
oxen
|
1.To the
memory of a great singer 2. The
bachelor
3.Tom
Tyler 4. Elore Lo
5.The
contented lover 6. The droll lover
7. Little Trotty Wagtail 8.
Milkmaids 9. In an arbour green
|
1.And wilt
thou leave me thus 2.Have you seen but a white lily grow 3. Away to Twiver 4. Romance 5. Hey, Troly Loly Lo 6:.Good ale 7. Piggesnie
|
1.After two
years 2. I have a garden 3. The frostbound wood 4. Autumn twilight 5.A prayer to Saint
Anthony of Padua 6. The sick heart
7.Late summer 8. The singer 9.The
cricketeers of Hambledon 10. Captain Stratton's fancy 11.Consider
|
E.Losse
uitgaven (o.a. bij Broekmans & Van Poppel
|
P. Warlock,
First Book of Songs, medium- high
|
P. Warlock,
13 Songs medium-high;
introductie
: Peter Pears
|
P. Warlock,
9 Songs
|
P. Warlock
medium voice
Winthrop
Rogers Edition
|
|
1. Sleep 2. Pretty Ring
Time
3. Rest, Sweet Nymphs 4. Sigh no
more, Ladies 5. And wilt thou leave me
6. Passing by 7. Robin Good-Fellow
8. Fair and True 9. The Lover's
Maze 10. Cradle
11. Jillian of Berry 12.
Twelve Oxen
|
1. To the memory of a
great singer 2. Late summer
3. Captain Stratton's fancy 4. Mr. Belloc's fancy 5. Hey, troly loly lo
6. The bachelor
7. Piggesnie 8. The birds
9. Tom Tyler 10. Elore Lo
11. The contented lover 12. The droll lover 13. The cricketers of
Hambledon
|
1. Whenas the rye reach
to the chin 2. There is a Lady sweet and kind 3. Take, O take those Lips
away 4. The Bayly berith the Bell away 5. As ever I saw 6. My gostly
Fader
7. Sweet Content 8. Lullaby
9. Love
for Love
|
1. Whenas the Rye reach
to the chin 2. There is a lady sweet and kind 3. The countryman 4. Take,
o take those lips away 5. The jolly shepherd 6. The bayly berith the bell
away -2 short songs:
7. I held love's head 8. Thou gav'st me leave to kiss 9. Walking the
woods 10. The first mercy 11. My gostly fader 12. Sweet content
13. Lullaby
|
|