Antonio Vivaldi (1678-1741)

 

 Link naar hoofdstuk 1, 2 en 3

     

 

 

Deze pagina bevat:

Hoofdstuk 4 Vivaldi`s plaats in de muziekgeschiedenis en

Hoofdstuk 5 Vivaldi`s muziek, met de nadruk op de vocale muziek: (SA)duetten en (A)solomuziek met basso continuo en de verkrijgbaarheid ervan

 

 

Hoofdstuk 4 Vivaldi`s plaats in de muziekgeschiedenis

Vivaldi was net als Steffani en Buxtehude een componist uit de Barok. Omdat ik in het artikel over Buxtehude al eerder

deze periode heb beschreven, verwijs ik derhalve naar dat gedeelte in het artikel: “De barok, wereldlijke en kerkmuziek:

Rooms-katholieke en Lutherse muziek: vocale en instrumentale ontwikkeling’. Voor Vivaldi (en Steffani) is m.n. het deel over de Rooms-katholieke muziek belangrijk, maar voor een goed begrip van zijn hieronder vermelde tijdgenoten, dient het

aanbeveling het hele betreffende stuk te lezen.

In onderstaand schema is geprobeerd ‘in samenhang’ de voorlopers  en tijdgenoten van Vivaldi (1678-1748) weer te geven.

 

Einde ME/ /Renaissance/Humanisme                    Absolutisme               Barok                            Rationalisme            

Vorming               Reformatie:                                                                                                                                                  Franse revolutie 1789

nationale staten                       

                                                                                                                                                                                      

1400             1500                       1600                                     1700                           1750

 

Polyfonie,

Wereldlijk: madrigaal

Kerkelijk: mis/ motetten

a capella; contrapunt

overgang naar monodie: 

Fr chanson/

It. 4Eng. madrigaal

N.Duitsl. reformatie: koraal

Componisten in dienst van adel/ kerk:

gelegenheidsstukken meer monodie:één stem met b.c.

Cantates: wereldlijk en geestelijk ; Anthems (Eng.)

“Hoofse muziek”, m.n. in Frankrijk

             Het Hof van Christina van Zweden

             in Rome (1654-1689)

Opkomst piano

Componisten nog altijd in dienst van adel/kerk:

 

(Venetiaanse) Kardinaal Pietro Ottoboni (1667-1740); grote maecenas in Rome: gaf opdrachten aan  A. Scarlatti, D.Scarlatti, A. Vivaldi, Händel

Corelli woonde bij Ottoboni ; de librettist Metastasio was zijn petekind

 

 

 

 

(N.)  Duitsland

 

1.H.L. Hassler (1564-1612) (Augsburg)  leerling van

A. Gabrieli (Venetie) 2.M.Praetorius(1561-1621) (Dresden/Halle) vocaal + instr. werk

(zie ook  instr.): Nederland: Sweelinck (invloed op Duitsland: S. Scheidt (1587-1654);  A. Krieger (1634-1666), ll. van Scheidt;F. Tunder (1614-1667

Duitsland/  Scandinavië :

C. Geist (1650-1711) lijkt qua werk op Buxtehude

 

 

H. Schütz (1585-1672)-ll.  in Venetië van  G. Gabrieli ; werkte met Monteverdi; volgde Hassler op; invloed op J. H.Schein (1686-1730) (Weimar/Leipzig);  J. C. Bach(1642-1703) +  J.M. Bach

Duitsland: G.P.Telemann (1681-1767) Luthers;

door Lully,Vivaldi, Scarlatti  beïnvloed;

J.S. Bach (1685-1750)

 

Lübeck/ Napels/ Venetië/ Bologna, Florence/ Rome/ Dresden: J.A. Hasse (1699-1783), ll. van A. Scarlatti.

Praag/Wenen/ Venetië/?/Dresden : Jan Dismas Zelenka (1667-1745)

 

 

Florence : ‘De Camerata’:

 G. Caccini (1550-1618);

Napels: C. Gesualdo

Florence: J. Peri (1561-1633) ‘dramatisch recitatief’

 

Napels/ Florence: A.Scarlatti  (1660-1725) ll. van Carissimi;

Napels: G.B. Pergolesi (1710-1736)

 

 

 Venetië :

1. A. Willaert (1490-1562)

      2. A. Gabrieli (1510-1586) was

           ll.van Willaert     

      3. G. Gabrieli (1555-1612)

Ferrara/Venetië:A. Grandi (1575-1630 –studeerde bij G. Gabrieli/assist. van Monteverdi/invloed op Schütz

 

G. Legrenzi (1626-1690); opera`s/oratoria

Venetië  A. Vivaldi (1678-1741)

Venetië (Dresden) A. Lotti

(ca. 1665-1740) ll. van Legrenzi

Venetie / Wenen: A. Caldara

(ca. 1671-1736) opvolger van Corelli (zie instrum.)          

Venetië :B. Galuppi

(1706-1785)

 

G. Rovetta (ca. 1595-1668): ll.van G.Gabrieli/ verm. ll. van Monteverdi/volgde Grandi op ;

P. F..Cavalli (1602-1676), ll. van Monteverdi; volgde Rovetta op; dramatische aria`s/ opera`s ;

G. Carissimi (1605-1674)  (Rome): cantates/ oratoria ; paste de nieuwe operatechnieken toe op de kerkmuziek

A. Cesti (1623-1669) (priester) in Rome ll. van Carissimi; werkte ook in Wenen.

(G.M. Bononcini (1642-1678) was ook ll. van Carissimi)

Wenen/Rome/Munchen:  J.Kerll

 

(Venetië)Munchen/ Rome/ Hannover/ :  A. Steffani

 

Rome/München: Ercole Bernabei

(1622-1687)

Pruisen/Londen:

J.C. Pepusch (1667-1752)

Duitsl. / Rome/

Engeland: Händel (1685-1759):  beïnvloed door velen;

 

 

 

Mantua/ Venetie: C. Monteverdi (1567-1643)

strofische solozang/ scheiding recitatief-aria

 Rome/Antwerpen/München: O. di Lasso(ca1532-1594)

 

Romeinse school:Palestrina (1526-1594) voortzetting Franco/Vlaamse school; veel religieuze  muziek  a capella

Rome: A. Stradella (1644-1682)

Bologna/ Modena:

G.M. Bononcini (1642-1678)

Bologna/Milaan

Rome/Wenen/Berlijn/

Londen:

G.B. Bononcini (1670-1747): rivaal van

Händel

      

Reformatie in Engeland T. Tallis/ J. Taverner / W. Byrd (1543-1623)  bleef  kath.; veel Anglic. muziek; O. Gibbons (1583-1625)+T. Morley(1557-1602),, ll. van Byrd ; Dowland (1563-1626) Fr/ Duitsl/Venet./Flor. /Eng.  bleef katholiek!            

Engeland:H. Purcell (1659-1695);  J. Blow (1649-1708):opera en anthems    

Engeland: T. Arne

(1710-1778)

W. Boyce (1711-1779)

       

Calvinisme in Frankrijk strenger: Goudimel en Claude le Jeune

Frankrijk: veel hofballet/ pastorales-   Lully (1632-1687);  M.A.Charpentier   (1634-1704): opera/ kerkelijke (kath.)muziek

Frankrijk:  J.P. Rameau(1683-1764)

 

 

Instrumentale muziek: (vaak i.c.m.  vocale muziek);

In Venetië : G. Gabrieli (ca.1555-1612) neef v. A. Gabrieli/ leerling van Willaert; ontstaan stile concertato;

 

Rome: G. Frescobaldi(1583-1643)

Instrumentale muziek in Engeland Morley Gibbons , Purcell/ Blow (orgel);  in Frankr.: L. Couperin  (klavec.) ; in ‘Duitsland’:

S. Scheidt (1587-1654)/ J. Froberger (1616-1667)/ Pachelbel (1653-1706)- (orgel). in Nederland: J.P. Sweelinck (1562-1621)

 

Instrumentaal in Duitsland : J.Kuhnau(1660-1722)

J. Mattheson (1681-1764) 

 

in Italie A Corelli (1653-1713)-invloed op Händel

D. Scarlatti (1685-1757) en  A. Vivaldi

 

Frankr:  F. Couperin(1668-1733)

 

 

 

 

Hoofdstuk 5: Vivaldi`s muziek, met de nadruk op de vocale muziek: (SA)duetten en (A)solomuziek met b.c. en de verkrijgbaarheid.

Omdat men nog steeds niet precies weet hoeveel werken Vivaldi heeft geschreven en omdat er daarnaast titels bekend zijn van composities waarvan de muziek (nog) onvindbaar is, is iedere catalogus incompleet. Peter Ryom`s Verzeichnis der Werke Antonio Vivaldi: kleine Ausgabe , Leipzig 1974, is het meest gehanteerd.

n.b. RV betekent ‘Répertoire vivaldien’ en niet Ryom Verzeichnis!

 

In deze catalogus staan

  1. de stukken voor solo-instrument(en) en continuo:  RV 1-108—geordend op toonsoort
  2. de orkeststukken en concerten voor solo-instrument(en) en orkest: RV 109-585
  3. de vocale composities: RV 586-740—alfabetisch op titel geordend
  4. moeilijk onder te brengen werken: RV 741-750
  5. recent ontdekte werken: RV 751-780
  6. twijfelachtige werken in een aanhangsel: RV Anh.1-84

 

ad c. de vocale composities: RV 586-740

1.RV 586-648 zijn Vivaldi`s ‘geestelijke werken’ (missen, psalmen, hymnen, motetten, oratoria). Het SS duet ‘Laudamus te’ uit RV 589 =Gloria in D, is erg beroemd, maar SA of AA duetten heb ik nog nergens gevonden, laat staan in een bladmuziekuitgave met alleen b.c.

2.RV 649-686 zijn de solocantates met b.c. en b.c. met instrumenten; de meeste zijn voor de sopraanstem

3.RV 687-694 zijn de serenata`s en 695-740 de opera`s— hiervan is veelal de muziek verloren gegaan. Van de nog bestaande is voor mij momenteel moeilijk aan te geven waar een (SA) duet in zit; nog niet te spreken van de vraag waar de bladmuziek is uitgegeven en of deze ook in een‘ riduzione’ uitvoering, dwz. alleen met b.c. bestaat.

Kortom: we laten het onderwerp duetten uit categorie 1 en 3 momenteel buiten beschouwing.

 

Solowerken voor Altstem in uitgaven alléén met b.c. of in ‘riduzione’ uitvoering:

(voor een overzicht van alle beschikbare uitgaven van de muziek van Vivaldi, zie deze link) *

Geestelijke muziek: titel

RV nummer

Gevonden in:

Domine deus , Agnus Dei  ; Qui sedes

589  = Gloria

CPDL

Nisi dominus =psalm 126

608

Ricordi uitgave nr. 131678 ;

‘beatus vir’   op  cpdl (gratis)-in oude altsleutel!

Salve Regina

616

Ricordi   nr. 131686

Stabat Mater

621

Ricordi   nr. 131565

Juditha Triumphans: Agitata infidu flatu (Xb); Veni me sequere fide (XIIb); Vivat in pace, et pax regnet sincera (XXb)    

644

WIMA  en verder: Ricordi Opera Vocal Score Series (M. Talbot1): complete Juditha met p.f

Wereldlijke muziek/ cantates:  titel * *

 

 

Alla caccia, alla caccia  (Virtuoso Cantatas-   met vertaling)

670***

Ricordi ; gratis te downloaden bij ISMLP.org

Care selve, amici prati    (Virtuoso Cantatas)

671***

Ricordi ;                     ,,

Perfidissimo cor                (Virtuoso Cantatas)

674****

Ricordi ;                     ,,

Pianti, sospiri                    ( Virtuoso Cantatas- met vertaling)

676****

Ricordi;                      ,,                  

Qual per ignoto                 (Virtuoso Cantatas)

677****

Ricordi;                      ,,               

 

 

 

Amor hai vinto/ Cessate omai /O me porpore/ Qual in poggia

(voor altstem , b.c. en diverse instrumenten )

683/ 684/ 685/ 686

684 te downloaden via ISMLP.org; de andere alleen in manuscriptvorm aldaar;

 

 

 

Wereldlijke muziek opera`s: titel

 

 

Arias for Contralto or Mezzo Soprano from Operas: Agitata de' venti dall'onte · Andero, volero, gridero · Compatisco il tuo fiero · Cosi potessi anch'io · Del goder la bella speme · Dividete o giusti dei · Uarda in quest'occhi · Ho il cor gia lacero · Il mio cor gia piu non sa · In petto ho un certo affanno · Lagrimetta alle pupille · Pensa che quel bel seno · Se parto, se resto · Sorge l'irato nembo

 

Ricordi;  te bestellen bij Score Perfect  of www.partitura.be

Un certo non so che (mezzoaria) uit Arsilda regina di Ponto

700            (1716)

Arie Antiche/ A. Parisotti deel 1

   

      *Er zijn volgens Talbot tegenwoordig relatief weinig gedrukte uitgaven van composities omdat uitvoerders liever gebruik maken van  eigen  afschriften of kopieën van

      manuscripten om op die wijze allerlei ‘rechten’ niet te hoeven betalen. Alleen amateurs gebruiken gedrukte bladmuziek ! De reden die professionals aanvoeren is om op

      deze wijze makkelijker een persoonlijke interpretatie te kunnen geven of juist beter te kunnen begrijpen hoe de compositie oorspronkelijk zou zijn bedoeld, maar Talbot

      meent dat het vooral om het geld gaat.

      ** Filli di gioia (RV 672), Ingrata Lidia, hai vinto (RV 673) en Piango, gemo, sospiro (RV 675) worden momenteel niet meer beschouwd als werken gecomponeerd door

      A. Vivaldi (M. Tabot 2006)

      ***Voor een nadere toelichting zie de noten bij h. 3 (noot 3,  6, 7 en 8) ; voor een uitgebreide beschrijving wordt verwezen naar M. Talbot (2006) p. 150;

      Talbot dateert ze  ca. 1731 of eerder

      ****Voor een nadere toelichting zie de noten bij h. 3 (noot 3, 6, 7 en 8); voor een uitgebreide beschrijving wordt verwezen naar M. Talbot (2006)  p. 173-179.

       Talbot dateert ze tussen 1725-1733

      1.De Inleiding  van Michael Talbot in de uitgave van Juditha triumphans van Ricordi is belangrijk: hij maakt duidelijk waarom men hier Latijn gebruikt (status!), waarom

        men welke partijen met welk soort stemmen bezet, waarom de librettist, Giacomo Cassetti, bepaalde gedichten toevoegt, hoe het manuscript er wel of niet precies uit

        heeft gezien, welke aria`s er vervangen zijn, waarom het oratorium wel of niet in 1716, in welke maand ?, gedateerd kan worden, enz.

 

 

Allerlei geestelijke werken van Vivaldi zijn opgenomen op deze CD:

The Complete Sacred Music ; Magnificat RV610a ; Lauda, Jerusalem RV609;  Kyrie RV587; Credo RV591; Dixit Dominus RV594; In fuore iustissimae irae RV626 ; Longe mala, umbrae, terrors RV629;  Clarae stella, scintillate RV625; Canta in prato, ride in monte RV623 ; Filae maestae Jerusalem RV638;  Nulla in mondo pax sincera RV630 ; Dixit Dominus RV595;  Domine ad adiuvandum RV593; Credidi propter quod RV605 ; Beatus Vir RV598 ;  Beatus Vir RV597 ; Juditha Triumphans RV644; In turbato mare RV627 ; Non in pratis aut in hortis RV641;  Stabat mater RV621 ; O qui caeli terraeque serenitas RV631 ; Deus tuorum militum RV612 ;  Confitebor tibi, Domine RV596;  Beatus vir RV795 Salve Regina RV617;  Laudate Dominum RV606 ; In exitu Israel RV604 ; Nisi Dominus RV608 ; Laetatus sum RV607;  Laudate pueri RV601 ; Vestro Principi divino RV633;  Jubilate o amoeni chori RV639; Gloria in excelsis RV588 ; Sum in medio tempestatum RV632 ; Laudate pueri RV600 ; Cur sagittas, cur tela RV637 ; Sanctorum meritis RV620 ; Salve Regina RV661; Laudate pueri RV602; Salve Regina RV618;  Ascende laeta RV635 ; Gaude mater Ecclesia RV613   Vos aurae per montes RV634 ; Gloria Patri RV602a; Gloria RV589 ;  Nisi Dominus RV803; Ostro Picta RV642

Vivaldi_complete_sacred_CDS44171-81

 

Allerlei uitgaven van Vivaldi`s werk –verdeeld in instrumentale en vocale muziek zijn te downloaden en gedeeltelijk online te beluisteren via:deze link.

 

Voor een opname van een aantal wereldlijke –contralto- cantates zie deze link.

 

Aan deze tekst is voor het laatst gewerkt op 29-01-2019

 

 

 

 

 

                                        Terug naar de pagina     muziek      of naar de            homepage     van Charlotte Anna Hansson