Agostino Steffani

 

C. A. Steffani`s muziek, met de nadruk op zijn vocale muziek –  

     B. De (SA) duetten en (A) solo-muziek  en de ‘verkrijgbaarheid’ daarvan

 

 

A.  Steffani`s muziek is onder te verdelen in:

  1. Geestelijke muziek
    1. Liturgische werken
    2. Motetten
    3. Twijfelachtige werken (onzeker of deze van Steffani zijn)
    4. Arrangementen (werk van Steffani, later aangepast aan Engelse woorden)
    5. Verdachte werken (bijna zeker niet van Steffani)

 

  1. Dramatische werken
    1. Opera`s
    2. Twijfelachtige werken
    3. Verdachte werken

 

  1. Vocale kamermuziek
    1. Kamerduetten (met b.c.)
    2. Duetten met instrumentele begeleiding (meer dan alleen b.c.)
    3. Solo cantates
    4. Cantates met instrumentele begeleiding- zie Scherzi Musicali(opnames)
    5. Madrigalen
    6. Twijfelachtige werken
    7. Verdachte werken

 

  1. Instrumentele muziek

 

 

 

Ad 1. geestelijke muziek

Steffani leerde via Kerll maar vooral in Rome (Carissimi-Bernabei) de katholieke kerkmuziek kennen. De stilo antico bloeide er, speciaal in de Sixtijnse kapel die geen orgel had. Er zijn nauwelijks sporen van Franse (Lully) muziek in zijn geestelijke muziek die vooral dateert uit het vroegste deel van zijn carrière te München. Dat komt omdat dat het enige katholieke hof was waar hij formeel als musicus werkte. Enige voorbeelden van zijn geestelijke muziek zijn: Beatus Vir, Dixit Dominus, Laudate Dominus, Nisi Dominus en Stabat Mater. Omdat de geestelijke muziek meestal meerstemmig (meer dan twee stemmen) is en/ of met begeleiding van meerdere instrumenten, wordt niet verder op deze categorie ingegaan.

 

Ad 2. opera`s (1)

Het grootste deel van zijn carrière was Steffani bezig met het componeren en uitvoeren van opera`s. Zijn (Italiaanse) opera`s werden in Duitsland (Hannover) uitgegeven met samenvattingen en toelichtingen in het Duits en Frans, omdat in tegenstelling tot Venetië waar men om commerciële redenen het publiek gaf wat het wilde, opera aan de Duitse hoven afhing van de wensen en de geldbuidel van de heersende vorst. Zijn ‘allegorische’ opera`s zijn niet gebaseerd op in die tijd veel gebruikte libretti, maar op ongebruikelijke onderwerpen die relevant waren voor bepaalde situaties of iemands politieke ambitie. Ze zijn gebaseerd op de oude Romeinse en Griekse, maar ook op de Middeleeuwse Duitse geschiedenis.

Zijn cast bestond voor een groot deel uit sopranen, aan wie net als aan de tenoren ‘hoge’ eisen werden gesteld. ‘Da capo’ aria`s komen veelvuldig voor. In een aantal Hannover opera`s (periode 1688-1703) zitten ook duetten, in tegenstelling tot die geschreven in München of Düsseldorf. Dit heeft te maken met de aanwezigheid van (kapel)koren aan deze katholieke hoven.

Er zijn drie soorten duetten: die waarin twee karakters dezelfde woorden zingen, die waarin dezelfde gevoelens bezongen worden in verschillende bewoordingen en die met contrasterende gevoelens.

Steffani`s Hannover opera`s ( Henrico Leone, La lotta d`Hercole con Acheloo, Orlando generoso, Il trionfi del fato, etc.) zijn het meest bekend en in manuscript verspreid en hebben J. S Bach, Mattheson, Telemann en Händel beïnvloed .

 

laudate pueri

steffani dixit dominus

instrumentale verzameling

alarico

 orlando generosa

Muziek van het hof van München: Kerll + Steffani

Stabat Mater i.c.m. Händel

Suites Theatrales. Instrumentele opera-delen

Alarico il Baltha, cioè  L `audace Re  de`Gothi;   Munchen 1687

Orlando generoso

Hannver, carnaval 1691

 

 

Ad 3. Vocale kamermuziek: solocantates en kamerduetten:

Kamermuziek was in die tijd vooral bestemd voor de vorstenhoven

Een cantate werd gezet op een gedicht en het onderwerp was vaak ‘pastoraal’: liefde, vrees, hoop, teleurstelling, jaloezie, vreugde van Arcadische nimfen en herders. De inhoud was minder belangrijk dan de manier waarop deze ‘retorisch’ werd behandeld.

Steffani heeft één cantate voor altsolostem (zie 3c) met instrumentele begeleiding geschreven: Il più felice. De overige zijn bijna allemaal voor sopraan. Voor een opname zie de CD  Scherzi Musicali.

 

Steffani`s Kamerduetten (3a) , ruim negentig in aantal, zijn door Friedrich Chrysander (2) in drie groepen verdeeld:

  1. ‘kleine ‘ uit één deel bestaand, soms met ‘da capo’
  2. ‘grote’  met solostukken voor iedere zanger, soms met recitatief
  3. ‘medium’ met meer dan één deel, maar zonder solo`s

Chrysander vond groep c het mooist en constateerde dat Händel de duetten uit deze categorie als model heeft gebruikt. Mattheson die in 1799 een onderscheid maakte tussen Franse duetten met een parallelle beweging en geschikt voor de Kerk, en Italiaanse duetten in contrapunt en geschikt voor Kamermuziek, roemde bij deze laatste categorie Steffani als voorbeeld.

 

Hij heeft bijna alle duetten geschreven in de periode tussen ca. 1680 en eind 1702, want toen verzamelde hij ze ten behoeve van een nieuwe complete manuscriptverzameling in dertien delen, met zes duetten per boek. Alleen Dolce è per voi soffrire (ST), Dolce labbro, amabil bocca (SA), en Quando ti stringo, o cara (SA) (3) zijn van na 1702.

Vooral in Hannover kwamen ze tot stand voor ‘de vrouwen van het hof’ (zie ook h.1) : keurvorstin Sophie, haar dochter Sophie Charlotte en Sophie Dorothea van Celle (later getrouwd met Georg Ludwig van Hannover). Steffani gebruikte o.a. teksten van Sophie Charlotte en net als Händel ook van Ortensio Mauro.

Ze gaan meestal over onbeantwoorde liefde, in allerlei ‘verpakkingen’. Nimfen en herders uit Arcadia treden op, evenals ‘Klassieke’  figuren als Dido en Aeneas , Romeinse goden en personages uit Griekse legendes, in combinatie met geografische locaties als de Nijl, de Libische woestijn, de Vesuvius enz.

De zangers vormen samen meestal één persoon (de stem van de dichter) en zingen meestal dezelfde woorden. Ook in solo`s worden zij geen aparte karakters. Sommige duetten beginnen met een vraag die verder niet beantwoord wordt.

Emoties worden soms omgezet in ‘affecten’ en Steffani gebruikt regelmatig dezelfde harmonische formules.

De duetten met b.c. zijn meestal in majeur, met ‘kruizen’ en alle eindigen in dezelfde toonsoort ( op de tonica) als waarmee ze beginnen. De continuo versterkt meestal het harmonische ritme, hoewel deze ook een echo kan zijn van de vocale partij of erop anticiperen, terwijl in de soloaria`s de continuo meer een ‘contrapunt’ rol speelt.

De meeste duetten van Steffani zijn voor ‘ongelijke’ stemmen, wat sterk contrasteert met eerdere kamerduetten die meestal voor gelijke stemmen zijn (die van Monteverdi, Carissimi zijn bijna 100% voor ‘gelijke’; die van Cesti en Stradella al meer dan 50 % voor ‘ongelijke’). Steffani`s SA duetten zijn betrekkelijk late composities. De imitatie is bij ‘ongelijke’ stemmen makkelijker op de kwint of het octaaf en maakt contrapunt mogelijk. Het ‘subject’ wordt vaak aangekondigd in de bovenstem, meestal de sopraan en de alt (of bas) antwoordt een kwart of kwint lager (of in ‘unisono’ of het octaaf). Bijna alle duetten bestaan uit twee tot vijf delen en meer dan 70% heeft een solo voor iedere zanger. Een aantal is doorgecomponeerd. Steffani`s Kamerduetten zijn overal in Europa in kopievorm te vinden, maar vanaf 1750 werden ze niet zo vaak meer uitgevoerd, maar dienen dan vooral als model voor contrapunt en soms als oefenmateriaal voor zangers.

 

Ad.4 Instrumentele muziek

Er is geen ‘onafhankelijke’ instrumentele muziek aan Steffani toe te schrijven. Het enige zeker authentieke werk bestaat uit selecties en arrangementen van zijn Hannover opera`s.

 

               chrysander

    johann mattheson

     steffani

        polymath of the baroque

     colin timms

                       F. Chrysander

          J. Mattheson

            A. Steffani

  Polymath of the Baroque

       Colin Timms

 

 

B. De (SA) duetten en (A) solowerken en de verkrijgbaarheid daarvan.

Voor het beantwoorden van deze vraag zijn de categorieën  2a en 3a belangrijk. Het enige solowerk voor altstem (3c) is zoals gezegd uitgegeven bij Garland en dus niet beschikbaar (zie de opmerking bij de duetten van Garland).

Of er ‘bruikbare’ SA duetten in de opera`s (2a) zitten is moeilijk te bepalen voor mij, want er zijn nauwelijks moderne uitgaven.

 

Van de Kamerduetten met b.c. (3a) zijn in vele bibliotheken kopieën te vinden, maar er zijn momenteel helaas weinig van verkrijgbaar in een moderne bladmuziekuitgave (zie Garland publications)

Garland Publications heeft in 1986 uitgegeven: Colin Timms, Cantatas by Agostino Steffani 1654-1728, (The Italian Cantata in the Seventeenth Century, no 15).Momenteel is dit werk niet (meer) verkrijgbaar. Een groot aantal Kamerduetten staat hierin waaronder de SA duetten: Crudo Amor, morir mi sento; Dimmi, dimmi Cupido; Io mi rido; Libertà, Non posso, non voglio; Porto l`alma incenerita; Sol negl`occhi del mio bene

A-R Editions heeft twaalf duetten uitgegeven onder de titel: Agostino Steffani, Twelve Chamber Duets, ed. Colin Timms, Recent Researches in the Music of the Baroque Era, no 53, 1987 en deze uitgave bevat de volgende duetten:

Pria ch'io faccia altrui palese (SS) ; Quanto care al cor voi siete (SS) ; Ribellatevi, o pensieri (SS) ; Su, ferisci, alato arciero (SS)  E perché non m'uccidete (ST) ; E così mi compatite? (ST) ; Saldi marmi, che coprite (SS) ; Ravvediti, mio core (SS) ; Vorrei dire un non so che (ST) ; Occhi belli, non più (ST) ; Begl'occhi, oh Dio, non più (SA) ; Aure, voi che volate (AB);

(Dit werk is aanwezig in de OBA (=Openbare bibliotheek Amsterdam) maar niet uitleenbaar)

Cantata Editions verkoopt de bladmuziek van Lungi dal Idol mio (SA).

Broekmans en van Poppell verkoopt Occhi , perchè piangete? (SA) en Dolce labbro (SA) (4)  tezamen en Lagrime dolorose (B cantate)  

 

Van een aantal werken zijn opnames beschikbaar.

Voor een uitgebreid overzicht zie deze link:

Agostino Steffani. Cantatas, Duets & Sonatas. Pan Classics PC 10131 (1 CD 2000, reissued in 2009). Details. Yasunori Imamura, Fons Musicae. Monique Zanetti, soprano; Pascal Bertin, countertenor. Porto l'alma incenerita (SA) ; Inquieto mio cor (SA) ; Fileno, idolo mio (Sopr.cantate met instr. begeleiding); Il più felice e sfortunato amante (Altcantate met instr. begeleiding) ; Crudo Amor , morir mi sento (SA)  

 

Agostino Steffani. Duetti da Camera. Glossa GCD 2K0902 (1 CD 1994, reissued in 2001). Attilio Cremonesi, Arcadia. Rossana Bertini, soprano; Claudio Cavina, countertenor. Begl'occhi, oh dio, non più (SA) ; Porto l'alma incenerita (SA) ; Dimmi, dimmi, Cupido (SA) ; Occhi, perchè piangete? (SA) ; Crudo Amor, morir mi sento (SA) ; Sol negl'occhi del mio bene (SA) ; Placidissime catene (SA)  

 

Agostino Steffani. Duetti da Camera. DG-Archiv 2534 008 (1 LP 1982), reissued on DG-Archiv Collectio Argentea 437 083-2 (1 CD 1993). Alan Curtis, harpsichord; Wouter Möller, cello. Daniela Mazzucato, soprano; Carolyn Watkinson, mezzo-soprano; Paul Esswood, countertenor; John Elwes, tenor. Tu m'aspettasti al mare (ST); M'hai da piangere un di (SA) ; Io voglio provar (ST) ; Placidissime catene (SA) (the only overlap with the Glossa CD); Già tu parti (SA) ; E perché non m'uccidete (ST) ; No, no, no, non voglio se devo amare; Libertà! Libertà (SA) !

 

Agostino Steffani. Scherzi Musicali - 6 Cantatas. Hungaroton HCD 32078 (1 CD 2003). Fileno  ; Hai finito di lusingarmi (To lure no more));

Il piu felice  (Alt) (The happiest); Lagrime dolorose (B)(Painful tears); Guardati o core (Guard my heart) ; Spezza, Amor (Amor, break your bows)

Details. János Malina, Affetti Musicali. (CD niet met duetten, maar met solo-muziek en kleine instrumentale besetting)

 

Elders gevonden:

Steffani: Cantata da camera I,  +  online te beluisteren; performer Quadro Asolano ; Label: Rivo Alto ( 1CD 2000) ASIN: B00004YLHL, bevattend:

Naicella che ten`vai (ST), Hai Finito di Lusingarmi (sopraancanatate); Lagrime Dolorose (bascantate); Forma Un Mare Il Pianto Mio (ST);

Hò Scherzato In Verità (SS)   Crudo amor, morir mi sento (SA)

 

Als we bovenstaand overzicht samenvatten, is de conclusie gerechtvaardigd dat er weliswaar veel handschriften zijn, maar weinig verkrijgbare moderne uitgaven van de kamerduetten en als we naar de SA duetten kijken is het aanbod nog beperkter.

De CD`s vertolken helaas meestal weer andere (SA)duetten.

 

 

(1)Voor een uitgebreid overzicht van de ontwikkeling van de opera in het algemeen zie mijn toelichting bij enige Duetsalons.

(2) F. Chrysander  (1826-1901) is zijn hele leven bezig geweest een catalogus samen te stellen van de werken van Händel

(3) Een SA duet is ‘vet’ weergegeven

(4) Hieronder is de Italiaanse tekst en de Nederlandse vertaling weergegeven, zoals opgenomen in de uitgave van Broekmans:

   

 Occhi, perchè piangete?

 Forse ancor vi credete

 Lusingar mia fede

 Stolto è ben chi vi crede.

 

 Dal vostro pianto amaro

 Discoprir non poss`io

 Raggio alcun di pietade

 Al dolor mio

 

 Ne men splendore han luminoso

 E chiaro le lagrime giammai

 Poi ch`esser sanno

 Tanto figlie d `amor

 Quanto d `inganno

Ogen, waarom went ge?

Misschien gelooft ge nog

Mijn vertrouwen te kunnen misleiden?

Dwaas is wel, die u gelooft

 

Geen schijn van meelij

Met mijn smart, ontdek ik

In uw bitter geween

 

 

Nimmer hadden tranen

Minder gloedvolle en heldere pracht

Want zij kunnen zich voordoen

Als dochters van liefde,

Maar ook van bedrog

Dolce Labbro,

Amabil bocca,

Lega e tocca

Più d `un occhio feritor

 

Se l`amor

Ha gli sguardi per saette

Vezzi, risi, parolette

Son le reti del mio cor

Zachte lippen

Aanvallige Mond

Boeien en treffen

Ons meer dan wondende oogopslag

 

Als de liefde

Ons aanblinkt als met pijlen.

Gratie, lachjes, woordjes,

Zijn de netten van mijn hart

                           

 

 

Hoofdstuk a:

Steffani`s leven als musicus, bisschop en

diplomaat

Hoofdstuk b:

Steffani`s plaats in de muziekgeschiedenis; Steffani en Händel

 

 

  

                           Terug naar de pagina      muziek   of     naar de    homepage      van Charlotte Anna Hansson