Agostino Steffani

 

B.  1. Steffani`s plaats in de muziekgeschiedenis

      2.  Steffani en Händel

 

 

Ad. 1 . Steffani`s plaats in de muziekgeschiedenis

 

Steffani was ook een componist uit de Barok, net als Buxtehude. Omdat ik in het artikel over Buxtehude al eerder deze periode heb beschreven, verwijs ik derhalve naar dat gedeelte in dat artikel: ‘De Barok, wereldlijke en kerkmuziek: Rooms-Katholieke en Lutherse muziek: vocale en instrumentale ontwikkeling’. Voor Steffani is m.n. het deel over de Rooms-Katholieke muziek belangrijk, maar voor een goed begrip van zijn hier onder vermelde tijdgenoten, dient het aanbeveling het hele betreffende stuk te lezen.

 

In onderstaand schema is geprobeerd ‘in samenhang’ de voorlopers  en tijdgenoten van Steffani (1654-1728) weer te geven.

 

 

Einde ME/ /Renaissance/Humanisme                    Absolutisme                                Barok                            Rationalisme            

Vorming               Reformatie: Duitsland: Luther/ Calvijn/  contrareformatie (kath. kerk)         

nationale staten                        Engeland: Anglicaanse kerk (Hendrik VIII/Elizabeth I

                                                     Frankrijk: Hugenoot - na herroeping Edict van Nantes in 1685- katholiek           Franse revolutie 1789

                                                      Nederland: Calvijn                                 

1400             1500                       1600                                     1700                           1750

                        Eng: Cromwell ca. 1650 /1688 Glorious Revolution                    1701-1714 Spaanse Successie-oorlog

                                        Restauratie 1660                                    1714-1728 Georg I (Hannover) -koning van Engeland

 

Polyfonie,

Wereldlijk: madrigaal

Kerkelijk: mis/ motetten

a capella; contrapunt

overgang naar monodie: 

Fr chanson/

It. 4Eng. madrigaal

N. Duitsl. reformatie: koraal

Componisten in dienst van adel/ kerk:

gelegenheidsstukken meer monodie:één stem met b.c.

Cantates: wereldlijk en geestelijk ; Anthems (Eng.)

“Hoofse muziek”, m.n. in Frankrijk

             Het Hof van Catharina van Zweden

             in Rome (1654-1689)

Opkomst piano

Componisten nog altijd in dienst van adel/kerk:

 

(Venetiaanse) Kardinaal Pietro Ottoboni (1667-1740); grote maecenas in Rome: gaf opdrachten aan  A. Scarlatti, D. Scarlatti, A. Vivaldi, Händel

Corelli woonde bij Ottoboni ; de librettist Metastasio was zijn petekind

 

 

 

 

(N.)  Duitsland

 

1.H.L. Hassler (1564-1612) (Augsburg)  leerling van

A. Gabrieli (Venetie) 2.M.Praetorius(1561-1621) (Dresden/Halle) vocaal + instr. werk

(zie ook  instr.): Nederland: Sweelinck (invloed op Duitsland: S. Scheidt (1587-1654);  A. Krieger (1634-1666), ll. van Scheidt;F. Tunder (1614-1667

Duitsland/  Scandinavië :

C. Geist (1650-1711) lijkt qua werk op Buxtehude

 

 

H. Schütz (1585-1672)-ll.  in Venetië van  G. Gabrieli ; werkte met Monteverdi; volgde Hassler op; eerste Duitse opera; invloed op J. H.Schein (1686-1730) (Weimar/Leipzig);  J. C. Bach(1642-1703) + broer J.M. Bach

Duitsland: G.P.Telemann (1681-1767) Luthers;

door Lully,Vivaldi, Scarlatti  beïnvloed;

 

J.S. Bach (1685-1750)

 

 

Florence : ‘De Camerata’:

 G. Caccini (1550-1618);

Napels: C. Gesualdo

Florence: J. Peri (1561-1633) ‘dramatisch recitatief’

 

Napels/ Florence: A.Scarlatti  (1660-1725) ll. van Carissimi;

Napels: G.B. Pergolesi (1710-1736)

 

 

 Venetië :

1. A. Willaert (1490-1562)

      2. A. Gabrieli (1510-1586) was

           ll.van Willaert     

      3. G. Gabrieli (1555-1612)

Ferrara/Venetië:A. Grandi (1575-1630 –studeerde bij G. Gabrieli/assist. van Monteverdi/invloed op Schütz

G. Legrenzi (1626-1690); opera`s/oratoria

Venetië  A. Vivaldi(1678-1741)- - invloed op Bach

Venetie / Wenen: A.Caldara

(ca. 1671-1736) opvolger van Corelli (zie instrum.)

G. Rovetta (ca. 1595-1668): ll.van G.Gabrieli/ verm. ll. van Monteverdi/volgde Grandi op ;

P. F..Cavalli (1602-1676), ll. van Monteverdi; volgde Rovetta op; dramatische aria`s/ opera`s ;

G. Carissimi (1605-1674)  (Rome): cantates/ oratoria ; paste de nieuwe operatechnieken toe op de kerkmuziek

A. Cesti (1623-1669) (priester) in Rome ll. van Carissimi; werkte ook in Wenen.

(G.M. Bononcini (1642-1678) was ook ll. van Carissimi)

Wenen/Rome/Munchen:  J.Kerll

(1627-1693); ll. Van Carissimi en leraar van Steffani

(Venetië)Munchen/ Rome/ Hannover/ :  A. Steffani

Rome/München: Ercole Bernabei

(1622-1687)

Pruisen/Londen:

J.C. Pepusch (1667-1752)

Duitsl. / Rome/

Engeland: Händel (1685-1759):  beïnvloed door velen;

 

 

 

Mantua/ Venetie: C. Monteverdi (1567-1643)

strofische solozang/ scheiding recitatief-aria

 Rome/Antwerpen/München: O. di Lasso(ca1532-1594)

 

Romeinse school:Palestrina (1526-1594) voortzetting Franco/Vlaamse school; veel religieuze  muziek  a capella

Rome: A. Stradella (1644-1682)

Bologna/ Modena:

G.M. Bononcini (1642-1678)

Bologna/Milaan

Rome/Wenen/Berlijn/

Londen:

G.B. Bononcini (1670-1747): rivaal van

Händel

      

Reformatie in Engeland T. Tallis/ J. Taverner / W. Byrd (1543-1623)  bleef  kath.; veel Anglic. muziek; O. Gibbons (1583-1625)+T. Morley(1557-1602),, ll. van Byrd

Dowland (1563-1626) Fr/ Duitsl/Venet./Flor. /Eng.  bleef katholiek!                  

Engeland:H. Purcell (1659-1695);  J. Blow (1649-1708):opera en anthems    

Engeland: T. Arne

(1710-1778)

W. Boyce (1711-1779)

 

       

Calvinisme in Frankrijk strenger: Goudimel en Claude le Jeune

Frankrijk: veel hofballet/ pastorales-   Lully (1632-1687);  M.A.Charpentier   (1634-1704): opera/ kerkelijke (kath.)muziek

Frankrijk:  J.P. Rameau(1683-1764)

 

 

Instrumentale muziek: (vaak i.c.m.  vocale muziek); In Venetië : G. Gabrieli (ca.1555-1612) neef v. A. Gabrieli/ leerling van Willaert; ontstaan stile concertato;

Rome: G. Frescobaldi(1583-1643)

Instrumentale muziek in Engeland Morley Gibbons , Purcell/ Blow (orgel);  in Frankr.: L. Couperin  (klavec.) ; in ‘Duitsland’:

S. Scheidt (1587-1654)/ J. Froberger (1616-1667)/ Pachelbel (1653-1706)- (orgel). in Nederland: J.P. Sweelinck (1562-1621)

 

Instrumentaal in Duitsl.

J.Kuhnau(1660-1722)

J. Mattheson (1681-1764)  invloed op Händel

in Italie A Corelli (1653-1713)-invloed op Händel

Frankr:  F. Couperin(1668-1733)

Instrumentaal:

 

 

 

In Italie: D. Scarlatti (1685-1757) ; invloed op Händel;

 

 

2.     Steffani en Händel:

Een aantal zaken met betrekking tot Steffani en Händel -of Handel zoals we eigenlijk zouden moeten zeggen-  is bekend uit het boek van John Hawkins, de Memoirs of the Life of Sig. Agostino Steffani, some time Master of the Electoral Chapel at Hanover, and afterwards Bishop of Spiga (ca. 1750), dat veel materiaal heeft ontleend aan brieven van Händel en Pepusch.

Steffani zou voor het eerst kennis gemaakt hebben met Händel in 1703 in de lente, voordat hij Hannover verliet. Händel was toen nog geen twintig jaar oud en beschouwde zichzelf nog als organist. Hij heeft zijn bezoek in een brief beschreven en zegt daarin dat Steffani hem heeft geïntroduceerd aan het hof bij prinses Sophie en haar zoon en hem daar zeer heeft aangeprezen.

In de herfst van 1707 hebben Steffani en  Händel elkaar waarschijnlijk weer ontmoet in Rome bij kardinaal Ottoboni, waar Steffani ook optrad als zanger. In 1708-9 hebben ze elkaar vermoedelijk gezien in Rome of in Düsseldorf  (1710-12) en misschien ook in Florence op 5 mei 1709.

In 1710 werd Händel hofkapelmeester in Hannover, volgens Wikipedia, door bemiddeling van Ernst August II van Brunswijk- Lüneburg, de jongste broer van de later tot koning benoemde George I van Groot-Brittannië. Steffani komt in dit verhaal niet voor, maar de benoeming zou vast nooit plaatsgevonden hebben als Steffani hem in 1703 niet al had geïntroduceerd.

Timms geeft een paar keer heel specifiek aan waar Händel elementen van Steffani heeft ‘geleend’, zoals uit diens opera La Libertà contenta,  Händel`s Allesandro is gemodeleerd naar Steffani`s La superbia d Àlessandro en zijn oratorium Theodora leent veel uit Steffani`s La lotta d`Hercole con Achelo, maar verder valt er volgens hem nog veel uit te zoeken op dat gebied.

 

 

 

 

Hoofdstuk a:

Steffani`s leven als musicus, bisschop en

diplomaat

 

Hoofdstuk c:

Steffani`s (vocale) muziek ;

de SA duetten en  de solo-muziek voor Alt;

de verkrijgbaarheid

 

  

                           Terug naar de pagina      muziek   of     naar de    homepage      van Charlotte Anna Hansson