SRI LANKA
DE RONDREIS
Ayubowan:
‘Gegroet’, is dé begroeting in Sri Lanka. Hier kom je al een heel eind mee!
Wil
je echter meer weten, dan is het verstandig eerst de pagina ACHTERGRONDEN
door te lezen en daarna pas de onderstaande foto`s te bekijken.
Na
vliegreis en transfer begint de rondreis in Wattala, een stukje boven Colombo
gelegen. Vandaar uit – enigszins terugrijdend naar Colombo- wordt een stop
gemaakt in Negombo (1), gelegen
aan een lagune. Er is daar een (restant van een) fort waar nu een
gevangenis aan is gebouwd. Door de stad stroomt het Hollands Kanaal, dat
van Colombo naar Puttalam (2)
loopt. Ngombo was in de Portugese tijd hét centrum van de kaneelhandel. De
Portugezen bekeerden er veel inwoners tot het katholicisme. De Hollanders
richtten er later ook een gereformeerde kerk op. Het hele gebied is nu nog
erg katholiek en er zijn dus veel kerkfeesten te zien.
|
|
|
|
|
|
|
De
bakker in Wattala
|
Het
strand
|
En
een van de vele katholieke bidplaatsen
(Antonius?)-Wattala
|
De
lagune van Negombo
|
Het
Hollands Kanaal
|
Een
kerkfeest onderweg met processie en dansers
|
Een
van de vele kunstmatige meren- zie
het verhaal over de ‘tanks’
|
Rechtsaf
bij Puttalam zijn vele rijstvelden met waterbuffels en koereigers, een
jungleachtig gebied.
Naar Mihintale (3) voor degenen zonder
hoogtevrees of hartkwalen, want er zijn heel veel treden!! Het is een van
de belangrijkste bedevaartplaatsen van de boeddhisten. Op het Poson- feest (volle
maan juni) komen tienduizenden om de komst van het boeddhisme te herdenken.
Op deze plaats ontmoette prins Mahinda in 247 v. Chr. koning Devanampiya
Tissa. Op de heuvel bevindt zich de kluis van Mahinda en zijn ‘bed’,
uitgekapt in de rots. De Mahia Seya- dagoba zou een haar van Boeddha
bevatten.
|
|
|
|
|
|
|
|
Koereigers
of buffelpikkers
|
Mihintale
|
Anuradhapura
|
De
stad Anuradhapura (4) had al in
380 v. Chr. een irrigatiesysteem. Latere kanalen hadden een lengte van 1000
km. De stad was ingedeeld in afzonderlijke wijken voor jagers,
handwerkslieden, straatvegers , buitenlandse handelaren en
‘andersdenkenden’(niet- hindoes) en had herbergen, ziekenhuizen, tempels en
begraafplaatsen. In 247 v.Chr. ging de stad over van het hindoeïsme naar
het boeddhisme.
Ook
toen de koningen vanwege de aanvallen in 846 na Chr. een nieuwe hoofdstad
kozen, bleef Anuradhapura bewoond. Later werd de stad toch geheel verlaten
en overwoekerd door het tropisch oerwoud: pas in 1912 werd door de Britten
begonnen met de uitgraving.
Anuradhapura
is nog steeds een religieus gebied met veel pelgrims. Het gebied zit vol
apen die op alles loeren.
De
stek van de Sri Bodhi tree werd
in 247 v. Chr. geschonken door Indiase keizer Ashoka aan Devanampiya Tissa.
Voor de bo- boom staat het Koperen paleis: het had vroeger een dak van
koperen platen, met negen verdiepingen, en werd gebouwd door Duttha Gamani
in de 2de eeuw v. Chr. Elke verdieping had honderd kamers. Het
paleis brandde 15 jaar na de voltooiing af en werd in de 12de
eeuw herbouwd. De namen van enige andere objecten zijn:
Ruwanweli
Seya:
(100 m. hoog uit 2de eeuw v. Chr), met honderden olifantskoppen,
die de dagoba op hun schouders lijken te dragen; in het beeldenhuis bevindt
zich een liggende Boeddha. Overal liggen maanstenen. Op de foto is te zien
hoe mensen (een heel dorp?) een rol van 300 meter oranje katoen schenken.
De rol wordt rond de dagoba gewikkeld. Hier worden uiteindelijk kleren voor
de monniken van gemaakt. Andere mensen schenken ‘de benodigdheden van een
monnik’, waaronder een rijstkom.
De
Abhayagiri- dagoba is gebouwd van
roodbruine bakstenen. Middenin zou een kastje zitten met edelstenen en
goud. De Boeddha Samadhi is een zittende Boeddha in
Gupta- stijl, met vloeiende lijnen. De linkerkant geeft de periode vóór
Boeddha`s verlichting (=smart) weer; de rechter de periode erna:
geestelijke rust. Het beeld is uit 3de eeuw na Chr.
Van
de tweeling- vijvers was het
benedenbad om in te wassen; het bovenbad was bestemd voor drinkwater.
Van
de Dalada Maligawa, waar vanaf
313 na Chr. de tand van Boeddha werd bewaard, staan nog wat resten en er
ligt een mooie maansteen. De Jetavana-
dagoba, van rode baksteen, is met 122 meter (oorspronkelijk 148 m) de
grootste dagoba van Sri Lanka. Het is de drie na grootste piramide ter
wereld.
Anuradhapura
is de uiterste grens voor toeristen. Hierboven geldt nog steeds een
negatief reisadvies. Dat is jammer, want in Jaffna bevinden zich veel
Hollandse restanten.
Op
weg naar Polonnaruwa (5) een
stop bij Sigiriya (6). De
Leeuwenrots bij Sigirya is alleen geschikt voor…….zie Mihintale! en stijgt
200 meter hoog boven de jungle uit. Van 477 tot 495 was Sigiriya de
hoofdstad. De stad heette oorspronkelijk Sinhagiri ( sinha= leeuw; giri=
berg). De woonwijken voor het gewone volk lagen aan de voet van de berg;
daar waren ook de Koninklijke lust- tuinen. De koning woonde in de burcht
op de rots, waar nu nog wat fundamenten van over zijn. Het uitzicht is
prachtig. Er zijn ca. 500 fresco`s uit de 5de eeuw. Wat die
fresco`s precies uitbeelden is niet geheel duidelijk.
|
|
|
|
|
|
|
Sigiriya
|
Sigiriya
|
Het
‘alternatief’
|
Voor
de hoogte- vrezenden is er het alternatief van een laag- bij- de- grond-
zwembad met uitzicht op de Leeuwenrots.
De
weg naar Sigiriya gaat door de jungle waar diverse wilde olifanten lopen.
Overal bevinden kleine hutjes in de bomen. Van hieruit waakt men erover dat
de veldjes (vaak maïs) niet platgetreden worden.
Bij
Polonnaruwa (7) gaat de reis
allereerst naar het grootste meer (tank)
van Sri Lanka, de Parakrama Samudra, en het beeld van ‘The Sage’. Dit beeld
stelt óf koning Parakrama Bahu I óf
-waarschijnlijker- de leraar Agastaya voor. Hij houdt een juk of een
ola- boek met boeddhistische teksten in zijn handen. Er zijn daar ook
resten van een 11de eeuws kloostercomplex met bibliotheek.
|
|
|
|
|
|
|
Door
de jungle
|
Velden
vol waakhutjes
|
en
heel veel varanen
|
De ‘tank’ Parakrama Samudra
|
The Sage
|
Afbeelding
van een ola- boek
|
Polonnaruwa
behoort met Anuradhapura en Sirigya tot de Unesco driehoek. P. is in
tegenstelling tot Anuradhapura niet zozeer een wijd verspreid liggend
religieus centrum, maar een - vrij compacte- ( ruïne-) stad. De stad werd
in 846 een tijdlang de officiële hoofdstad en in 1070 werd deze situatie,
na de verdrijving van de Tamils en Chola`s, permanent. P. had onder andere
vijf ministeries voor de olifantenhandel!
Begin
14de eeuw werd de stad opgegeven vanwege de voortdurende
aanvallen van de Tamils en verviel tot een ruïne. In de 19de
eeuw legden Britse archeologen haar bloot. In het Quadrangle staan twee Tempels van de Tand. Andere
belangrijke gebouwen zijn:
De
Satmahal Prasada –een gebouw van
zeven verdiepingen, waarvan nog zes over zijn: het is een soort stupa in
Thaise en Cambodjaanse stijl. De Thuparama
is een beeldenhuis uit de 12de eeuw. Het is een van weinige
tempels waarvan het dak bewaard is gebleven. In het binnenste heiligdom
bevinden zich vier staande en vier zittende beelden van Boeddha. Het grote
zittende beeld had vroeger ogen van saffier, maar alle beelden zijn nu
leeggeroofd.
De
Vatadage, het ronde beeldenhuis,
heeft vier toegangstrappen. De maansteen hier heeft geen stieren, want de
stier is ook het symbool van Shiva, een belangrijke god van de
Hindoes,…daar kun je dus niet over heen lopen.
Naast
de tempels bevindt zich het Gal Pota
een stenen afbeelding van een ola- boek waarin wordt verteld over de daden
van koning Nissanka Malla. Het stenen boek is helemaal uit Mihintale
gesleept.
Het
Koninklijk Paleis had zeven
verdiepingen met honderden kamers, voor zijn 300 haremvrouwen. Het had
poorten en vensters van zuiver goud, ivoren en gouden meubels. Er staan nu
nog maar twee verdiepingen. Er ligt ook een prachtig badhuis.
Een
stukje verderop is een rotstempel, de Gal
Vihara, met een zittende, staande en liggende Boeddha.
|
|
|
|
|
|
|
|
Polonnaruwa
|
De
Gal Pota
|
De
Gal Vihara
|
Het drinken
van een King`s kokosnoot hierna, is welverdiend. Vervolgens een (veel te kort)
bezoek aan het Archeologisch Museum. Een jeepsafari langs het
kanalenstelsel van Polonnaruwa geeft een heel goed idee van het leven van
de gewone mensen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Een King`s kokosnoot
|
Jeepsafari bij
Polonnaruwa
|
Een hotel vol gekko`s die muggen
eten
|
Het
volgende doel is de Grottempel
van Dambulla (8). Toen de Tamils
Anuradhapura bezetten, vluchtte koning Valagam Bahu naar de grotten van
Dambulla; van daaruit wist hij in 103 v. Chr. Anuradhapura te heroveren.
Uit dankbaarheid liet hij de grotten ombouwen tot tempels. Latere koningen
lieten er vele beelden plaatsen Het is momenteel een tempelcomplex met
Efteling- achtige uitstraling: de abt heeft namelijk een nogal commerciële instelling.
Er
zijn vijf grotten te bezichtigen. De muurschilderingen, waarvan de oudste
ruim 2000 jaar oud zijn, geven historische gebeurtenissen weer. In de 1ste
bevindt zich een liggende Boeddha. In de 2de grot bevindt zich Visjnu met
reïncarnaties; in de 3de een liggende Boeddha; in de 4de
zitten in de dagoba de regalia van de zes vrouwen van de koning; de 5de
zaal bevat een Boeddha met cobra- schild.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dambulla
|
Dambulla:
plafondschilderingen
|
De
dagoba met regalia
Rechts:
Boeddha met cobra- schild
|
Bij
Matale (9) op bezoek in
Kruidentuin nummer 50, waar na afloop een korte Ayurvedische massage
mogelijk is.
|
|
|
|
|
|
|
|
cacaobonen
|
nootmuskaat;
het rode velletje is foelie
|
gele
en (oneetbare) rode ananassen
|
Sri
Muthumariamman Thevastaram
|
Op
de plafonds overal de richting van Mekka
|
Bij
Matale bevindt zich een Zuid- Indiase Hindoe tempel, 300
jaar oud, gewijd aan de godin Pattini (Parvati), de godin van de kuisheid
en gehoorzaamheid. De Tempel is bekend als Sri Muthumariamman Thevastaram.
Tussen
Matale en Kandy (10) wonen veel
moslims, die vooral in de edelstenenhandel werken.
Vanuit
Kandy wordt een bezoek gebracht aan de botanische tuin in Peradeniya. Oorspronkelijk was het
in de 14de eeuw een lusttuin. In de 19de eeuw werd
het een botanische, met de functie van proefstation voor koffie en kaneel.
De tuin heeft een vijver in de vorm van Sri Lanka.
|
|
|
|
|
|
|
|
De
botanische tuin met een Ficus van 150 jaar oud en bomen vol vleermuizen.
Amherstia bomen staan volop in bloei.
|
Opgraven:
stutten met rubberboomstammen
|
Men
is erg slecht in opruimen!
|
Overal
zijn de kleine
bananen
te koop
|
Vervolgens
gaat de tocht naar het Edelstenen- museum in Kandy. De stenen komen nog
steeds in Zuid Sri Lanka uit de grond, op zeer primitieve wijze.
De
volgende stop is het 40-jaar oude Olifantenweeshuis ‘Pinnawala Elephant Orphanage’. Er zijn in Sri Lanka nog maar
6000 olifanten, deels in het wild, en enige bescherming is dus
noodzakelijk. De ‘weesjes’ krijgen de fles van toeristen die hier graag
voor betalen. Van de olifantenpoep die veel vezels bevat, maakt men papier.
In Kandy vervolgens naar een culturele show: Er worden een aantal dansen
gebracht, waaronder acrobatische, vergezeld van enorm tromgeroffel. Er is
ook een maskerdans, met geestesmaskers om ziektes uit te bannen. De show
eindigt buiten met vuurspuwers en over- het- vuur- lopers.
|
|
|
|
|
|
|
|
Pinnawala
Elephant Orphanage
|
Olifantenpoep
zit vol vezels
|
(poep)papier
wordt gezeefd en geperst
|
Kandy dansers
|
De
volgende dag wordt begonnen met een bezoek aan de Tempel van de Tand. Deze tempel wordt enorm beveiligd sinds er
een paar jaar geleden een aanslag is gepleegd. Elke ochtend om 9.30 uur is
er een Puja- ceremonie waarbij massa`s offerende mensen -via de
bovenverdieping- in de buurt van de Tand proberen te komen, maar deze zit
in zeven in elkaar passende kleine gouden dagoba`s waarvan alleen de
buitenste wordt getoond . Eigenlijk ziet helemaal niemand iets. Het is er
eng druk. Beneden zijn er tijdens de ceremonie trommelaars en een fluitist.
Na alle drukte heerlijk ontspannen koffiedrinken in het tegenover de Tempel
gelegen Queen`s hotel uit 1860, in de Lord Mountbatten- zaal!.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Tempel van de Tand
|
Queen`s
Hotel nu. Tweede afbeelding: 1860
|
Een
bezoek aan een batik- atelier
levert, naast een inkijkje in het complexe proces, een prachtig shirt op.
Na het oponthoud vanwege een lekke busband, gaat de tocht verder naar de Glenloch thee- plantage en fabriek. De pluksters verdienen hier voor een
dag hard werken slechts 500 rupees. Gelukkig is hun behuizing sinds enige
tijd wat beter. Er worden in de fabriek verschillende soorten thee gemaakt:
BOPF, BOP enz.
|
|
|
|
|
|
|
|
Het
batik- atelier met prijswinnende Kandy- dansers-
batik
|
De thee- plantage en fabriek van Glenloch
|
De
lunch is in Nuwara Eliya (11),
een stadje op een berg van bijna 1900 meter hoog. De streek heeft een
prettig klimaat. Oorspronkelijk werd het gebied Little England, New England
of Nurelia genoemd: het was de zomerresidentie van de Britse gouverneur en
het stadje fungeerde als herstellingsoord voor Engelse theeplanters. Er
staat onder andere een postkantoor in neo- Tudorstijl (1900).
|
|
|
|
|
|
|
|
Boven
Hindoe-tempel
Links:
Nuwara Eliya
postkantoor
|
Het
Bandarawela Hotel in koloniale stijl
|
Brutale
aap bij Ravana Ella Falls
|
Oogsten
met een sikkel
|
Met
jeeps (alvast) naar het hotel
|
Onderweg
wordt een Hindoe- tempeltje gepasseerd, gewijd aan Sita. De topper is het
Bandarawela Hotel in Bandarawela (12):
geheel in koloniale stijl.
We
zien heel veel rijstvelden waar mensen de rijst nog met sikkels oogsten,
hoewel er nu ook gebruik gemaakt wordt van kleine machines.
Bij
de plaats Ella passeren we de Ravana
Ella Falls waar vreselijk brutale apen rondspringen.
Hierna
vertrekt een groot deel van de groep naar het Yala National Park (13). De overigen gaan met jeeps alvast door
naar het hotel.
|
|
|
|
|
|
|
|
Het Yala
National Park
|
Het hotel, waar ook een grote
trouwzaal aan verbonden is
|
Redoute Van Eck
|
‘Paalvissers’
zitten ‘echt’ te vissen (plastic
vissen!)
|
Maandag
23 februari 2015 zijn er veel bruiloften in de Kandy- koningen- stijl. Dat
komt omdat deze dag door de priesters aangewezen is als een gunstige.
Bij
Katuwana zien we de ruines van het enige binnenlandse fort van de VOC en
bij Matara (14) de uit 1763 stammende redoute Van Eck.
Bij Matara
zijn ca. honderd mensen omgekomen bij de Tsunami.
De
tocht gaat door Galle (15), de
enige haven die beschutting bood en biedt voor beide moessons, zoals de
Arabieren vroeger al wisten. Naar deze plaats keerden we later in de week –
zelfstandig- terug met de trein.
Hikkaduwa (16), het
voormalig Hippieparadijs, blijkt een plaatsje met een vreselijk drukke weg
erdoor heen. Dat wandelt echt niet ontspannen! Van Hikkaduwa uit is er een
excursie naar het gedenkmonument bij Ambalangoda
(links van Hikkaduwa) waar
veel mensen omkwamen in de tsunami. De trein waarheen 1500 mensen gevlucht
waren, werd daar verzwolgen. Deze gebeurtenis afgebeeld op het monument.
Vervolgens gaat de tocht naar een lagune voor een riviersafari door mangrove
moerassen en meren. Ook wordt een kaneel- schillerij bezocht.
De
terugweg gaat via de Turtle (schildpadden) Farm en de Boeddha, die werd geschonken door
Japan na de tsunami. Deze Boeddha heeft
-
typisch Japanse- dwarsplooien.
|
|
|
|
Kaneelschillen
|
|
|
|
|
In
Hikkaduwa laten de koeien zichzelf uit
|
Ambalangoda:
Tsunami
monument
|
en
nog veel restanten van huizen getroffen door de tsunami
|
Lagune-
tocht
|
Wel
erg grote voet- knabbelvisjes!
|
De
Turtle Farm: links medicijnen met een tandenborstel toedienen; rechts:
voorpoot ontbreekt door ongeluk
|
De
Japanse Boeddha
|
Met
de trein terug naar Galle. Heen
2de klas voor 40 rupee p.p. (bijna 30 eurocent), terug met de
leerlingentrein- 3de klas- voor 20 rupee (13 cent). Er zijn nog
veel restanten van de Hollandse aanwezigheid in Galle.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het
Fort van Galle (spreek uit Gol) met de Leyn Baan Straat
|
De
oorspronkelijke toegangspoort met VOC wapen
|
2x links en boven:
Dutch Reformed Church
|
360
leerlingen van een meisjesschool op schoolreisje!
|
De
Dutch Reformed Church is gelukkig
open. Men heeft er inmiddels wel de balen van Chinese toeristen: Deze tonen
nergens respect voor en men ziet ze liever gaan dan komen.
Het
Nationale Museum is een grote
chaos qua opstelling. De 3de zaal, die de betrekkingen tussen
China en Sri Lanka behandelt, blijkt echter heel redelijk. Het Museum wordt
vervolgens overvallen door honderden leerlingen van een meisjesschool die
er in vijf minuten doorheen rennen en niets zien. Andere musea in Galle
ondergaan daarna dezelfde behandeling! Galle is erg heet: zeker 33 graden
en we ‘spoeden’ ons met de –niet in de dienstregeling staande- school-
stop- trein terug.
De
laatste avond wordt vertrokken naar Colombo, waar in de duisternis een
nabije blik geworpen kan worden op het Grand Oriental Hotel en een verre
blik op een Hollands restant.
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij en in de
trein
|
Een
andere lagune
(bij
Hikkaduwa)
|
Je
kunt behalve aan het strand, ook nog op een Ayurvedische behandeltafel
liggen
|
Onze
bedden werden regelmatig (na een fooi) van kunstwerkjes voorzien
|
Het
Grand Oriental Hotel in Colombo
|
Terug
met de Emirates via Dubai naar Amsterdam
|
|