|
|
7 (Akko)
6 (Meer van
Galilea)
(Nazareth/ Degania )
8 (Haifa)
(Bet She`an)
5
(Jericho)
9 (Tel Aviv)
1
(Jeruzalem)
2 (Bethlehem)
3 (Qumran)
4 (Massada)
(zelfde kaart- kwartslag
gedraaid; prominente plaats Tempelcomplex met Klaagmuur is duidelijk
zichtbaar ŕ)
|
|
|
Jezus`werken rond het Meer
van Galilea â
|
Jeruzalem in 4 wijken; de
Joodse wijk is
blauw; de Moslimwijk
paars;
de christelijke oranje; de
Armeense rood
|
|
Verbijsterend was het te zien hoe de verschillende
stromingen (Rooms-katholiek, Grieks-orthodox, Armeens) de heilige plaatsen
en dan vooral Bethlehem en Nazareth, claimen. Ook werd duidelijk dat de
Joden in Jeruzalem, na de oorlog van 1967, grote kaalslag hebben gepleegd
ten koste van de Palestijnen om een groot plein bij de Klaagmuur te
scheppen.
Start: Jeruzalem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Blik vanaf Mount Skopus (=
Olijfberg)
|
Hof van Olijven met
halfduistere kerk
|
zeer oude olijfboom
in Gethsemane
|
de art-deco gevel van de
Franciscaner kerk (Gethsemane)
|
begraafplaats van Maria
(naar men zegt)
|
zaal van het Laatste
Avondmaal (in 4de eeuw herbouwd)
|
plaquette Holocaust
museum, met Thora-rollen Kristallnacht
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeruzalem op Romeins
mozaďek ; complete
mozaďek in Jordanië
|
de Joodse wijk
(zie boven: de Oude stad
in 4 wijken)
|
de Cardo (hoofd-straat) in
de Romeinse tijd
|
de Cardo zoals deze er nu
bijligt (in de Joodse wijk)
|
richting Klaagmuur met de
Rotskoepel (stond ooit Tempel van Salomo— maar zwak bewijs hiervan); Klaagmuur is de Westelijke muur gebouwd
als ondersteuning van het Tempelplein;
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
alle vuilnis ooit gedumpt
op de Tempelberg, wordt gezeefd en onderzocht op vondsten; men
hoopt zo veel bewijzen van
o.a. de Tempel van Salomo te vinden….maar ík zag zulke oude niet liggen! Er
kwamen wel scherven, glas, ijzer en botten uit latere periodes
tevoorschijn.
|
de Via Dolorosa
(Lijdensweg van Jezus)
|
en daar staat ook een moskee
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
afbeelding Lijdensweg
|
Zion poort
|
Kerk van het H. Graf
|
de steen waar Jezus na de
kruisdood gewassen zou zijn, is een enorm object van verering
|
|
|
|
|
gedenksteen Armeense genocide
(1915)
|
|
|
|
De 12 ramen ( 12 zonen van
Jacob) van
Marc Chagall in de
synagoge van het
Hadassah universitair
medisch centrum
|
Marc Chagall
|
Joodse begrafenis waarbij
men steentjes
legt i.p.v. bloemen
|
de Menora tegenover
de Knesset (het
parlementsgebouw)
|
de Knesset gebouwd
in een tempelvorm.
Er staan enorme
hekken omheen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
boven : het gebouw waar as
uit de hoofdconcentratiekampen ligt
rechts : gedenksteen van
de Onbekende Rechtvaardigen (mensen die
belangeloos Joden hebben
geholpen in WO II )
|
Shrine of the Book:
waar de Dode Zee rollen (
uit Qumran)
bewaard worden; dak
heeft de vorm van bovenkant kruik
waarin ze gevonden
zijn.
|
|
Yad
Va Shem- ter nagedachtenis aan de
6 miljoen vermoorde Joden in WO II
|
|
|
|
|
3+4 Qum`ran
en Massada
|
|
|
|
|
|
|
opbergplaats en ‘uiterlijk’ Dode Zeerollen
|
complex Qumran
|
grot 4
(van de 11)
|
een ritueel bad
|
aardewerk werd na
gebruik weggegooid
|
Massada, waar o.a. Herodes
een paleis had (aan noordkant)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
met de kabelbaan
Massada bestijgen
|
genoeg water dankzij het watersysteem
door Herodes afgekeken van het
woestijnvolk der Nabateeërs (ook in Petra – Jordanië )
|
restanten van gebouwen en rituele
baden. In de
5de – 7de
eeuw was er nog een Byzantijnse kerk met heremieten
|
schuine muur die de
Romeinen aanlegden
om binnen te komen
|
en hoe de Romeinen Massada aanvallen via deze weg
|
|
warmwater badhuis
|
|
|
|
|
|
|
|
de scherven met de namen
van degenen die de anderen doden moesten.
|
schrijver van Thorarollen;
er was ook opbergplaats
afgedankte rollen
|
lekker kijken hoe een
aantal mensen in de Dode Zee gaan ‘modderbaden’ -vol mineralen en goed
tegen UV-straling- ( rechts: geen eigen foto)
|
via een vreselijke
concentratiekampachtige grens naar Palestijns Bethlehem (2) (andere bus,
andere gids) om het Kerstkind te bekijken ! Door de stad loopt een enorme
muur.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
de expres lage ingang van
de kerk waar de
verschillende ‘katholieke’
stromingen elkaar
‘bevechten ‘. Ieder heeft eigen
altaar en zelfs de velden van de herders zijn eerlijk verdeeld!
|
vanwege de enorme rij bij
de crypte zagen we ervan af dit (dé plek !) te bekijken
|
maar de prachtige
mozaďekvloeren uit de 4de eeuw zijn wel goed
zichtbaar
|
uitzicht op een
enorme (Joodse) illegale
nederzetting bij Bethlehem
|
naar Jericho (5) met een
Palestijnse bus; de grens is er wel minder ‘eng’
|
langs de boom waar
Zacchaeus ingezeten zou hebben, kijkend naar Jezus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
de muren van Jericho:: in
de zomer wel bijna 50 graden, maar in de winter heerlijk klimaat
|
de overgang naar de
woestijn is direct
|
in de oudheid een grote
stad, nu veel fantasie nodig op de resten!
|
met de kabel naar de Berg
der Verzoeking;
rechts: bid-grot
|
Helena (4de
eeuw) liet er een kerk bouwen;
nu staat er
Grieks-Orthodox klooster waarvan de monniken de Verzoekingsplek bewaken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
twee afbeeldingen van de
Verzoeking door de duivel
|
Bet She`an (Scytopolis)
was een Romeins-Byzantijnse stad die in 749 na Chr. door een aardbeving
werd verwoest. Het had een amfitheater, een theater en een enorm
badhuiscomplex
|
het Meer van Galilea
(6) (Tiberias) ; aan de
overkant de Golan
|
|
|
|
|
|
|
Askenasische synagoge
Safed (Sfat)
|
|
Meer van Galilea met
historische plaatsen; rechts de
juiste N-Z ligging
|
Degania A (Alef) was de
eerste kibboets in Israël; hiernaast werd B (bet) gebouwd. Men heeft als
eerste de moerassen in dit gebied drooggelegd. Inmiddels krijgt men er salaris en
betaalt men gewoon voor wat men gebruikt. Iedereen, ongeacht leeftijd, moet
nog wel meewerken.
|
Safed, belangrijk ttv.
de Kruisvaders en
Mamelukken hoofdstad, werd na
|
|
|
Sefardische synagoge
Safed
|
|
|
|
|
|
|
1492 (verdrijving Joden
uit Spanje, dé
Kabbala-hoofdstad
|
Jezus verbleef in het huis
van Simon Petrus in Capharnaum en een aantal discipelen kwam er
vandaan. In 70 na Chr. trokken
flinke groepen Joden naar Tiberias, vandaar dat er ook grote synagogen
waren in Capharnaum.
|
Tabgha, met mozaďek van de Wonderbare Broodvermenigvuldiging
|
|
|
|
|
|
|
veel landen hebben hun eigen
beeld hiervan geschapen:
dit is het Japanse .
|
|
een boot uit de tijd van
Jezus,voorheen betiteld als dé Jezus` boot; dat werd stevig betwist door de Joden
|
en zoals het ongeveer
gegaan moet zijn volgens de Christenen
|
Nazareth (lees eerst op de
pagina historie het verhaal over de Nazareeërs) : de Aankondigingskerk der
Katholieken. Aankondiging wil zeggen dat Maria de boodschap kreeg dat ze
zwanger zou worden van Jezus. De orthodoxen hebben elders in de stad een
eigen kerk boven op de bron—
de juiste plaats volgens
een apocrief boek.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oudste opgravingen
(grotten) in Nazareth
|
Akko (7) ontstond ca. 2000
v. Chr.. In 1104 na Chr. werd de stad ingenomen m.b.v. een Genuees leger
dat een eigen belastingvrije wijk in Akko kreeg. Daarna kregen Venetië en
Pisa ook zo`n wijk om dezelfde reden (linkse bord). De Johannieters en
Tempeliers kochten er grond. Later werd het de hoofdstad. In 2000
werelderfgoed van UNESCO. Boven: grote kruisvaardersburcht.
|
de Tempelierstunnel een
ontsnappingsroute onder de grond (foto links boven), eindigt bij de haven
(poort geheel rechts, foto rechts)
|
|
|
|
|
|
|
|
tocht door de oude
stad van Akko en
Karavanserail uit het
Ottomaanse rijk
|
op weg naar Tel Aviv door
een Druzendorp. De Druzen kwamen in 996 uit Egypte. Je bent alleen een
Druus als vader én moeder dat ook zijn. De meeste Druzen hingen er helaas
alleen als schilderij aan de wand!
|
|
|
uitzicht op Haifa (8) dat
werd gebouwd als diepe haven omdat Akko in de 17de/18de
eeuw te ondiep werd; dat betekende ook het einde van de economische positie
van Akko; mooie wijken op de berg Carmel, lelijke bij de haven
|
we hebben van Haifa niet
heel veel gezien,
maar wel de tuinen van de
Ba`hai (geloof dateert uit de 19de eeuw).; hier liggen hun
profeten begraven.
|
|
|
|
Bronnen:
Literatuur:
M. Baars , E. v.d. Donk,
Israël en de Palestijnse gebieden, Dominicusreeks Haarlem 2009
E. Meijering,
Geschiedenis van het vroege Christendom, Amsterdam 2004
J.N. Voorhoeve, Atlas van
de Bijbel, Den Haag z.d.
Bosatlas van de
Wereldgeschiedenis, Wolters-Noordhoff, 1983
Putgzer, Historischer
Weltatlas , Berlijn , 2001
Websites:
Wikipedia sites over de
geschiedenis en de verschillende godsdiensten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|