De geschiedenis van China China is een enorm groot land. Een rondreis maken komt in de praktijk neer op het bezichtigen van slechts een klein stukje van dat grote geheel. Als je meer wilt zien zul je meerdere rondreizen moeten maken, iedere keer met een ander beginpunt. Wij hebben gereisd ‘rondom’ Beijing (Peking). Voor het fotoverslag hiervan kun je hier doorklikken. Als inleiding wordt wel de geschiedenis van ‘heel’ China ‘in een notendop’ en vooral via afbeeldingen besproken. Wil je meer weten, dan moet je daar echt nog andere bronnen voor raadplegen. Het probleem rond de periodisering van de Chinese geschiedenis is dat er drie verschillende visies op bestaan: a. De Chinese, die uitging van de beschrijving van de dynastieën, waarbij de val van de vorige dynastie steeds de schuld was van de laatste keizer. De keizer van de nieuwe dynastie kreeg weer het Hemelse Mandaat. Het gelijktijdig bestaan van dynastieën was niet mogelijk en men loste dat op door ze in de geschiedschrijving toch ná elkaar te zetten of slechts één dynastie als de legitieme opvolger te zien. b. De Westerse, die onder invloed van de Verlichting overal ‘vooruitgang’ wilde zien, maar in de Chinese geschiedenis steeds maar herhaling zag en China dus als versteend fossiel beschouwde. Pas na Wereldoorlog II en de opkomst van China als wereldmacht heeft men belangstelling gekregen en wordt de eigen ontwikkeling erkend. Het Westen gebruikt ook de dynastieke onderverdeling en men probeert er begrippen op toe te passen als ‘oudheid’, ‘middeleeuwen’ en ‘nieuwe tijd’. Sommigen proberen van de dynastieke cyclus af te komen en baseren hun indeling bijv. op economische en technologische ontwikkelingen. c. De Marxistische visie, die sinds 1949 de geschiedenis verdeelt in de vijf fasen van de marxistische periodisering (oermaatschappij, slavenhoudersmaatschappij, feodalisme, ‘kapitalistische’ fase, socialistische fase). Het grote gevaar van kritiekloos de enorme hoeveelheid bronnen gebruiken, is dat men de Chinese geschiedenis als een geïsoleerd verschijnsel gaat zien (sinocentrisme), terwijl allerlei andere volkeren en staten er ook invloed op hebben gehad.
Terug naar de pagina ‘eerdere reizen’ óf de homepage van Charlotte Anna Hansson |