Nieuwsbrief Vocale duetten nr. 2 (februari 2005)

 

W. A. Mozart (1756-1791) schreef het oorspronkelijk vierstemmige Ave Maria (KV554) in 1788 in Wenen en het Ave Verum (motet voor koor, viool en orgel-KV 618) een half jaar voor zijn dood. Het is gewijd aan zijn vriend A.Stoll, koormeester in Baden, in zeer eenvoudige zetting (of vanwege het keizerlijk verbod op ingewikkelde muziek of vanwege de beperktheid van S.`s koor). De Zauberflöte componeerde hij vlak voor zijn dood, voor de Weense artiestengroep van  E. Schikaneder die zelf het libretto schreef naar het verhaal van Chr. WielandLulu oder die Zauberflöte’. Het was een groot succes. Het is een sprookje, vol vrijmetselaarssymboliek,  waarin prins Tamino, na aangevallen te zijn door een slang, wakker wordt en bevriend raakt met de toevallig voorbijkomende vogelvanger Papageno. T. krijgt van de Koningin van de Nacht (het Kwaad) de opdracht haar dochter Pamina uit de handen van de opperpriester Zarastro (het Goede) te bevrijden. Papageno helpt hem.  Pamina is verliefd op T. , maar denkend dat het niet wederzijds is, wil ze zelfmoord plegen. T. en Pamina doorstaan uiteindelijk alle beproevingen met behulp van de toverfluit. Het duet van Pamina en Papageno(1e akte-2de toneel)speelt zich af in het paleis van Zarastro als P. door het raam Pamina ziet die net een vergeefse vluchtpoging heeft gedaan. Hij vertelt haar dat T. haar komt bevrijden ; samen zingen ze over de vreugde van de liefde (Bei Männern welche Liebe..)

 

De ‘romanticus’ Edward MacDowell (1860-1908) in New York geboren, van Ierse afkomst, studeerde een tijd in Parijs en trad daarna in verschillende Duitse steden m.n. op als solo-pianist. In 1888 vertrok hij weer naar Amerika. Hoewel hij zeer beïnvloed is door o.a. Liszt, Schumann, Wagner en vooral Grieg, wordt hij als een van de belangrijkste Amerikaanse componisten beschouwd; er is echter niets typisch Amerikaans of nationalistisch in zijn muziek te vinden. Hij was ook geen ‘vernieuwer’. Zijn muziek is sinds het laatste kwart van de 20ste eeuw op een paar stukken na een beetje ‘uit de mode’.

Het duet To a wild Rose ,opus 5, schreef hij (zoals alle opusnummers 1-7) onder het pseudoniem Edgar Thorn. De latere pianobewerking is no. 1 van de Woodland Sketches, opus 51, in 1896 gepubliceerd. De melodie is daarna veel bewerkt voor allerlei instrumenten .

 

W.Ryden (1939-…) woont en werkt zijn hele leven al in New York. Hij schrijft veel vocale, koor- en solomuziek en orkestmuziek voor diverse instrumenten; hij heeft veel succes met liederen voor radio en t.v. en is ook nog dirigent en muziekuitgever.

De Three Alice Songs zijn geschreven tussen 1993 en 1995 en opgedragen aan de sopraan Tobé Malavista.

De figuur Alice gaat terug op Alice Pleasance Liddell (1852-1934) die als kind als inspiratiebron heeft gediend voor Charles Lutwidge Dodgson (=Lewis Carroll). Naar aanleiding van een roeitochtje in 1862 met Alice (zie ook: Pool of Tears) schreef hij ‘A. in Wonderland’ en in 1871 ontstond nog ‘Through the Looking Glass’. De boeken zijn een reactie op de zeer moralistische kinderboeken uit die tijd.

The Lobster Quadrille is de titel van hoofdstuk 10 van A.in W. waarin de Mock Turtle(half schildpad,half kalf) en de Gryphon een dans voordoen, waarna ze A. vragen over haar avonturen te vertellen (in dit lied wordt een huisjesslak snail- door een wijting –whiting- uitgenodigd mee te doen aan een dans op het strand waarbij ze lekker ver in zee worden gegooid. De slak ziet dat niet zo zitten)

The pool of Tears is de titel van hoofdstuk 2 van A. in W., waarin A. eerst heel groot wordt en dus niet meer door het deurtje in de tuin kan, waarna ze hard gaat huilen. Als ze weer kleiner wordt valt ze in een zee van haar eigen tranen, waar ze een Muis ontmoet en allerlei andere dieren en onder haar leiding zwemmen ze naar de kant (in dit lied wordt een krokodil beschreven zoals die zich gedraagt in de Nijl). Through the Looking Glass (=spiegel)is gebaseerd op een ontmoeting van de stukken van een schaakbord. A. moet als witte pion zeven velden naar de overkant reizen en daar koningin worden. Als A. schaak maakt, wordt de Rode Koning wakker. Welke persoon zich in dit lied (Looking Glass Tango) achtervolgd voelt is (nog) niet duidelijk.                      

 

 

 

 Terug naar de  pagina      Muziek        óf    de        Homepage     Charlotte Anna Hansson