Schematisch overzicht van de belangrijkste componisten die werk van Verlaine op muziek ‘zetten’:

 

De componisten die Verlaines werk op muziek zetten, met name voor solostem en piano, zijn  - volgens sommigen - te verdelen in (1):

‘de post-romantici’ : Massenet, Fauré, Saint-Saëns

‘de modernen’ : Debussy, Ravel, Stravinsky, Webern, Varèse, Honegger, Britten,

‘de tijdgenoten’ : Maderna, Stockhausen, Olivier Greif en

‘de ‘grote artiesten van het Chanson’: Charles Trenet, Georges Brassens, Léo Ferré en John Greaves.

Ik heb een iets andere indeling daarbij gekozen, namelijk om:

1.mannelijke en vrouwelijke componisten apart te benoemen in een gelijksoortig overzicht en alleen die componisten diepgaander te bekijken, die meer dan een paar gedichten op muziek hebben gezet en

2.deze componisten trachten te verdelen in:

a. zij die gelijktijdig met Verlaine leefden en geprobeerd hebben zijn gedichten in liederencycli te vertalen,

zoals Charles Bordes – die de vaak sombere stijl van Verlaine probeerde te construeren, maar ook Claude Debussy, Gabriel Fauré en Reynaldo Hahn. Bij de laatste drie is er sprake van een soort ‘strijd’ à la Verlaine en is de keuze van de gedichten specifiek, hoewel Debussy en Fauré meer geslaagde ‘womanizers’ waren en hun muziek straalde dat ook uit. Hahn daarentegen worstelde net als Verlaine, met zijn innerlijke gevoelens, seksuele voorkeur en zijn angst voor afwijzing. Charles Loeffler werd ook geïnspireerd door Verlaine en het feit dat (zijn vriend) Fauré en Debussy zijn gedichten gebruikten. Hij worstelde met zijn liefde voor Elise Fay. Hij gebruikte ook het gedicht ‘La bonne Chanson’, maar dan instrumentaal uitgewerkt. Ik ben onzeker of ik Frederick Delius in deze categorie kan indelen.

b. zij die iets later componeerden (Fin- de- siècle/ Belle Époque/ Années folles), maar duidelijk beïnvloed zijn door Verlaines gedichten, omdat zij – in een bepaalde periode van hun leven – vergelijkbare (vaak innerlijke) ‘strijd’ hebben gevoerd. Zij geven dat vaak ook aan door dezelfde namen te geven aan hun cycli als Verlaine: La bonne chanson, Fêtes galantes, Chansons grises, Ariette oubliée en Sagesse zoals Charles Tournemire, Louis Vierne, Poldowski en Marguerite Canal en wellicht Charles Koechlin. Heel misschien horen Gabriel Dupont, Raoul Laparra en Héctor Panizza hier ook bij. Jacques Beers en Leo Kok wil ik ook tot deze categorie rekenen. Ernest Willem Mulder is – voor mij - nog een twijfelgeval, maar hij gebruikte wel ‘La bonne chanson’ als titel voor zijn bundel.

c. zij die rond 1900-1911 (Belle Époque) componeerden en ‘omdat het ín de mode was’ zijn teksten gebruikten; ik heb van hen niet altijd een goede biografie kunnen maken, door gebrek aan gegevens en misschien deel ik ze dan in de verkeerde categorie in: Madeleine Lemariey, Suzanne Coquelin, Maria Mérina. Marie Rose Bresson, Jósef Szulc, Fernand Ochsé (?), Nikolai Sokolov (?),

Gustave Charpentier (?)

d. componisten uit latere tijd (Années folles, WO II en daarna) die Verlaines teksten (vermoedelijk) gewoon ‘erg mooi’ vonden en/ of voor een bepaalde gelegenheid een mooie tekst zochten: Sergei Bortkiewicz, Lou Koster, Tony Aubin (?), Arthur Immisch, Dinu Lipatti en Willem Frederik Bon? De laatste drie heb ik onder de gemeenschappelijke noemer ‘Immisch-Lipatti-Bon’ kort beschreven, evenals Martha Helen Schmidt en Sylvia Wisner, onder de noemer Wisner-Schmidt, hoewel Sylvia misschien ook wel thuishoort in a of b.

Mannelijke componisten:

1860

1870

1880

1890

1900

1910

1920

1930

1940

1950

1960

1970

 

     Verlaine   werken

 

 

G.Fauré (1845- 1924):        

 

 

 

Nikolai Sokolov (1859- 1922)

 

 

 

G. Charpentier (1860-1956)

 

 

 

 

Charles Loeffler (1861- 1935)

 

 

 

 

 

F. Delius (1862 – 1934)

 

 

 

 

A.Diepenbrock  (1862 -1921)           

 

 

 

 

Debussy 1862 1918

 

 

 

 

Bordes 1863- 1909

 

 

 

 

Charles Koechlin (1867 – 1950)

 

 

 

 

 L.Vierne (1870 -1937)                                         

 

 

 

 

 

 

C.Tournemire (1870- 1939)

 

 

 

 

Hahn (1874-1947)

 

 

 

 

J.Szulc (1875- 1956) )                     

 

 

 

 

H. Panizza (1875- 1967)

 

 

 

 

R. Laparra (1876- 1943)           

 

 

 

 

S.Bortkiewicz (1877- 1952)

 

 

 

 

Dupont1878-1914)

 

 

 

 

F. Ochsé  (1879 – 1944)

 

 

 

 

L.Kok (1893- 1992)     

 

 

 

.Mulder 1898-1959

 

 

 

 

J.Beers (1902- 1947)

 

 

 

 

Tony Aubin (1907 – 1981)

 

 

 

Vrouwelijke componisten:

1860

1870

1880

1890

1900

1910

1920

1930

1940

1950

1960

1970 e.v.

               

   P. Verlaine

 

 

 

Poldowski (1879- 1932)

 

 

 

 

?? M. Mérina                  1898       -        1910          ?????

 

 

M. Canal (1890 – 1978)                     

 

 

 

L. Koster (1889- 1973)

 

 

 

 

?? S. Coquelin (??-??)     1910                                              ?????

 

 

?? M. Lemariey (??-??)    1900-1915                                    ?????

 

 

?? M. R. Bresson                1914 – 1921                              ?????

 

 

S. Wisner (1919- 1998)                            1952

 

M.H. Schmidt (1956- 

 

Componisten die één of een paar gedichten op muziek zetten, zijn bijv.: Bonneau, Britten, Canteloube, Carpenter, Chabrier, Chausson, Déodat de Séverac, Dupont, Durey, Flégier, Greif, Honneger, Komter, Maderna, Massenet, Miehling, Pijper, Ravel,, Saint- Saëns, Stockhausen, Varèse, en Vaughan-Williams. Dit overzicht is zeker niet compleet (1).

 

Componistes die één of een paar gedichten als solo op muziek zetten, zijn bijv.: E.M. von Bach, M. Baud, S. Bonis-Charancle, J. Bordewijk- Roepman, H. Bosmans, N. Boulanger, R.M. Bowlby J. Cogen-Van Rysselberghe, R. Colaço Osorio-Swaab, M. Dubois, L. Hutterstrasser- Scheidl, N. de Maschkausan, dit Annie Rozanne, J. A. Messager, née Ledrelle, E. Pringle, R. Strohl, A. Teichmȕller en J. Weissberg  Dit overzicht is ook zeker niet compleet (1).

 

(1).https://mediamus.blogspot.com/2011/06/paul-verlaine-poetes-en-musique-13.html . Deze site geeft ook een behoorlijke, hoewel zeker niet complete, opsomming van een groot aantal componisten, met hun liederen. Zie verder ook bijv. https://www.dbnl.org/tekst/_twe007200201_01/_twe007200201_01_0116.php

Via Lieder.net (https://www.lieder.net/ ) zijn nog veel meer namen te vinden, maar betreffenden hebben vaak slechts één tekst van Verlaine – en dan nog vaak bijv. Chanson d`Automne - op muziek gezet.

 

Bronnen:

Gedrukte:

Graham Johnson & Richard Stokes, A French Song Companion, London, OUP 2000

The New Grove Dictionary of Music & Musicians, London, 1980

 

Websites:

https://mediamus.blogspot.com/2011/06/paul-verlaine-poetes-en-musique-13.html

https://www.dbnl.org/tekst/_twe007200201_01/_twe007200201_01_0116.php

https://de.wikipedia.org/wiki/Artur_Immisch

https://www.dinulipatti.org/biography-life

https://www.opusklassiek.nl/columns/mb17.htm

https://www.marthahelenschmidt.com/solo-vocal

https://www.lieder.net/lieder/get_settings.html?ComposerId=24615

https://www.libramemoria.com/defunts/wisner-sylvia/7b5e299683c7401faabb1a04220c4f29

http://www.ajpn.org/personne-Sylvie-Wisner-Abramovici-1853.html

 

Terug naar de pagina ‘Muziek