RONDREIS JAPAN
30.000
jaar/ 14.500 jaar
|
500
v. Chr
|
0
|
500
|
1000
|
1500
|
2000
|
Prehistorie
|
300
v.Ch:
Vroege
geschiedenis
|
1185:
Middeleeuwen
|
1568
|
1868:
Moderne
Tijd
|
|
A.Jomon
|
B.Yayoi
|
C.Kofun/Asuka
Hakuho
|
D.
|
E.Heian
|
F.
Kama
kura
|
G.
Muro
machi
|
H
|
I.
Edo
|
J.K.L.M:.Meiji
Taisho/ Showa
Heisei
|
|
Wisselende
hoofdsteden
|
Na
ra
|
Heian-kyō= Kyoto (hoofdstad) //
(Edo
ca. 1700 misschien grootste stad ter wereld)
|
Edo=Tokyo
(hoofdstad)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naam
periode:
|
Belangrijke
gebeurtenissen:
|
|
A.
|
Jomon
(14.500- 300 v.Chr.)
|
Vanwege
taboes rond geschiedenis keizerlijk huis, was bedrijven archeologie erg
moeilijk, vandaar weinig kennis van prehistorie: 30.00 v. Chr. eerste
bewoners; 20.00o v. Chr. door stijging zeeniveau Japanse eilanden
afgesneden; 10.000 begin Jomon: jagers-verzamelaars langs kust; ca. 3000
naar binnenland met landbouw; de mensen waren klein door het gebrekkige
voedsel, hadden kromme korte benen, vaak slechte ogen en vooruitstekende
tanden
|
Kofun/ Asuka
Nara/ Yamato
|
B.
|
Yayoi
(300 v.Chr.-300 na Chr.)
|
Mensen
uit Zuid- oost- Azië en Korea, met kennis rijstteelt, metaalbewerking en
weefkunst;
|
C.
|
Kofun/Asuka
(300-710)
Haikuho
(645-710)
|
Ontstaan
feodale maatschappijstructuur; aanzienlijken begraven in kofun (grafheuvels); veel oorlogen
tussen de verschillende rijkjes; komst Chinese schrift door Chinese
boeddhistische geleerden en monniken in dienst Japanse keizers; ca. 500
begin Yamato-periode: keizers beweren van zonnegodin af te stammen en
ontlenen daar religieuze macht aan. In 701 invoering Taihostelsel: een
strafrechtelijk en bestuurlijk stelsel naar Chinees voorbeeld.
|
D.
|
Nara
(710- 794)
|
710
werd Nara gesticht als Heijo-kyo
(oord van vrede) op de Yamatovlakte (West-Honshu)
|
E.
|
Heian
(794- 1191)
|
De
familie Fujiwara en keizer Kammu lieten in 794 een nieuwe hoofdstad
bouwen, Heian-kyo (Kyoto).
Land en volk waren eigendom van keizer. Boeddhistische instellingen,
grote landheren en kolonisten werden vrijgesteld van belastingen.
Machtige tempels vormden hun eigen legers. Veel strijd tegen het oorspronkelijke Ainu-volk en
tussen twee clans in noordoosten: Taira en Minamoto. Deze laatste clan
won en stichtte in 1185 het eerste militaire shogunaat te Kamakura (Centraal Honshu).
|
Minamoto
Yoritomo
|
F.
|
Kamakura
(1192- 1333)
|
Minamoto
Yoritomo
vestigde zijn regering in het dorp Kamakura,
ver van het keizerlijk hof. Hij bevoordeelde de adellijke bushi (krijgers). Zijn opvolgers
waren alleen in naam shogun
want de erfgenamen van de militaire familie Hojo uit Kamakura hadden meer
invloed. Het zenboeddhisme was populair onder samoerai. In de 13de
eeuw werden twee Mongoolse invallen afgeslagen; in 1331 verhuisde de
keizer naar Kyoto Palace en in 1336 werd het Muromachi shogunaat
gevestigd (Nambokucho periode)
|
G.
|
Muromachi
(1392-1575)
|
De
militaire macht ging terug naar het keizerlijk hof in Kyoto. Onder shogun
Ashikaga Yoshimasa floreerden
de kunsten, maar door ruzie over de opvolging ontstonden aan het hof
noordelijke en zuidelijke facties. In het Muromachi- tijdperk (genoemd
naar het district in Kyoto waar het kasteel van de familie Ashikaga
stond) waren alle klassen op eigen voordeel uit, ook de legers van
infanteristen, bestaande uit boeren. In 1542 arriveerden de Portugezen
met vuurwapens. Politieke situatie destabiliseerde nog verder tot komst Oda Nobunaga in Kyoto(1568).
|
‘Westerlingen’
|
H.
|
Momoyama
(1582- 1602)
|
Deze
versloeg al zijn rivalen en dwong ook de tempel Ishiyama Hongan-ji tot overgave.
Na zijn dood zette Toyotomi Hideyoshi zijn werk voort, echter twee jaar
na zijn dood in 1598 was er weer een veldslag die door
|
I.
|
Tokugawa
(Edo) (1603- 1867)
|
Tokugawa
Ieyasu
werd gewonnen. Deze werd in 1603 door de keizer (in Kyoto) tot shogun
benoemd. Hij deelde de bevolking in een starre sociale orde in. Samoerai
mochten geen grond meer bezitten. Boeren kregen stukjes land toegewezen
ter bebouwing. Reizen was alleen beperkt mogelijk. De daimyo (bestuurders regio) stonden
onder gezag van Tokugawa. Na 1635 moesten de daimyo met hun samoerai –om
het jaar- in Edo verblijven bij de shogun.
|
Hofreis
Edo
|
J.
|
Meiji
(1868- 1912)
|
In
1853 moest shogun ingaan op verzoek Amerikanen tot internationale betrekkingen
en na onrust werd keizerlijke macht dankzij samoerai uit andere streken
weer hersteld: 1868. Tokyo (Edo) werd de hoofdstad. Invoering
dienstplicht, prefecturen ipv daimyo. Universele alfabetisering,
belasting- en bankhervorming, Hoger- en Lagerhuis.
|
K.
|
Taisho(1912-
1926)
|
Belang
van eerbied voor keizer en shintoisme! Overgang van feodaal stelsel naar
moderne industriële staat moeilijk.
|
|
L.
|
Showa
(1926- 1989)
|
Na
beurskrach 1929 moord door jonge officieren op rijke gematigden. Veiligstellen
grondstoffen door bezetten Russisch en Chinees grondgebied. Ontstaan Pan-
Aziatische beweging om Azië te bevrijden: vanaf 1937 oorlog.
Na
1945 keizer geen goddelijke status meer en invoering landhervormingen.
|
M.
|
Heisei
(1989- nu)
|
Deze
periode begon 8 jan `89, de dag na de dood van keizer Hirohito.
|
|
|
|
|
Afstand
Amsterdam- Tokyo: Luchtleiding: 9.287,84 km
|
Hokkaido; Honshu;
Shikoku; Kyushu
|
Rondreis Japan
|
|
|
|
|
|
‘Christelijke Eeuw’ (1549-
1639); Gekleurde gebieden: gebieden machtigste Daimyo`s
V missieposten Portugese
Jezuiten; o handelspost Portug.
-----reis Franciscus
Xaverius
|
Japans isolement (1639- 1854):
onder gezag
Shogun; onder gezag bondgenoten Shogun;
Tokyo (Edo): basis Shogun
Kyoto: hoofdstad (keizer)
|
Gebied van de VOC
|
Industrialisatie (1880-1920)
|
Bombardement Japan
(1945): industriegebied
O =meer dan 50%
vernietigd; o= minder dan 50% vernietigd; T = Amerikaanse
atoombom
|
Hieronder
wordt op enige begrippen en periodes dieper ingegaan:
Godsdienst: in Japan is
geen dominerende godsdienst, hoewel Shinto en boeddhisme wel de
belangrijkste zijn. Het land kent deze scheppingsmythe: Isanagi en Isanami
(broer en zus), neerdalend uit de hemel, schiepen een eiland waarop ze zich
vestigden en met elkaar trouwden. Uit dit huwelijk werden de overige
Japanse eilanden geboren. Isanami overleed echter. Isanagi waste zich ogen
en oren en baarde drie goden: de zon (Amaterasu), de maan en de storm
(Susanowono), een woesteling. Amaterasu werd zo bang voor de storm dat ze
in een grot vluchtte, waardoor het zonlicht verdween. Uiteindelijk lukte
het de andere goden –met een ‘juweel’ (een soort komma van agaat, jaspis,
jade etc., magatama geheten), opgehangen in de boom vóór de grot- haar er
weer uit te krijgen, waardoor het licht op aarde terug kwam. Susanowono
werd verbannen, maar verwekte ook de eerste Japanners (wonend Z-W Honshu).
Een kleinzoon van de zonnegodin, de god Ninigi-no-mikoto, regeerde over het
Land der Roetvelden (Japan). Diens kleinzoon (Jimmu Tenno) werd later de
eerste keizer van het land, in 660 v. Chr., en hij was de stamvader van
alle volgende keizers. Soms was er adoptie nodig omdat er geen kroonprins
was. Het verhaal van de zonnegodin en de storm is de strijd tussen zomer en
winter. Vele ceremonies moeten uitgevoerd worden om de terugkeer van de zon
zeker te maken. Dit animistische geloof kreeg later de naam ‘Shinto’ (weg der goden). Een shintoschrijn
is altijd eenvoudig, vaak een ongeverfd plankje met een stukje papier met
de namen van de goden er op. De kern van het shinto is de reinheid en
vruchtbaarheid, in stand te houden door ceremonies. Het kent niet het
begrip ‘zondebesef’ of ‘berouw’..
Het
Boeddhisme kwam in de vijfde
eeuw na Chr. vanuit China. Het is een doctrine van redding en verlossing
vermengd met oudere hindoeïstische elementen. Men hing de Hinayana- leer aan, hoewel officieel
de modernere Mahayana- leer de
voorkeur genoot. Bij deze laatste leer (het ‘Grote Voertuig”) kon men
(bodhishattva`s- toekomstige boeddha`s) anderen helpen het nirvana te
bereiken. De monnik Saicho
stichtte in 807 (naast de zes bestaande Nara-sekten) de Tendai Lotus-sekte,
die de belangrijkste van het land werd en een van de rijkste. Kukai (Kobo Daishi) stichtte ook een
klooster bij Nara waar occulte praktijken (tovenarij en exorcisme)
plaatsvonden en kleurige ceremonies, aantrekkelijk voor de rijke Japanse
adel. De beide monniken wilden het Shinto op een of andere manier in het
boeddhisme opnemen, wat prima lukte. De adel was goedgeefs en de kloosters
werden er rijk én werelds van. De ideale vorm werd ten slotte de eenvoudige
cultus van Amida (Amitabha), Heer
van het Westelijke Paradijs, wiens hulp makkelijk, via een steeds te
herhalen gebed (‘Namu Amida Butsu’- verering van de Amida Boeddha),
ingeroepen kon worden. Uiteindelijk werden de zonnegodin en vele andere
goden identiek met de boeddhistische goden.
Eind
12de eeuw kwam er uit China een nieuwe vorm van boeddhisme, het
Zen-boeddhisme (meditatie), waarbij discipline en zelfbeheersing belangrijk
waren, wat goed paste bij de samurai. Zen was tegen intellectualisme. In de
13d en 14de eeuw was de zen-invloed overal en de zentempels
werden een soort ‘moderne’ sponsor, met wedstrijden in boogschieten,
worstelen en zwaardvechten en (voor de meer intellectuele samurai) lessen
in pottenbakken, schilderen en kalligraferen. Tuinen hadden vooral de
belangstelling om optimaal in te kunnen mediteren.
Nara
ontstond naar het voorbeeld van China, en zo ook kwam daar in de 8ste
eeuw het Confucianisme vandaan.
Het kent een hoger wezen dat T`ien (hemel) wordt genoemd. Deze hemel is
almachtig en brengt samen met de aarde iedere vorm van leven voort. Ieder
fenomeen ontstaat uit de wisselwerking van Yang (het manlijke) en Yin (het
vrouwelijke). Sommige fenomenen, zoals waarschuwingen van geesten van grote
doden, zijn hieruit niet te verklaren. Hun wensen moeten vervuld worden via
offers van voedsel en drank. De familiecultus/ de kinderliefde is hét
centrale punt van het confucianisme. De zoon moet altijd zijn ouders
raadplegen en hen uiteindelijk volgens de voorgeschreven riten begraven.
De
leer gaat ervan uit dat de mens naar zijn aard goed is. Het kwaad wordt uit
onwetendheid bedreven en moet dus niet worden bestraft.
Het
Christendom: Katholicisme en Protestantisme, zien we in Japan
verschijnen in de 16de eeuw.
(
Enige) foto`s van de rondreis:
|
|
|
|
|
|
Tokyo:
keizerlijk paleis, voorheen van Shogun
|
De
Sensoji tempel (Asakusa Kannon)
|
De
winkelstraat Nakamise
|
De
veel eenvoudigere Shinto
‘shrine’(=
tempel) naast Sensoji
|
Met
de ondergrondse in Tokyo: een kunst!
|
Hachiko
wacht op zijn baas
|
|
|
|
|
|
|
Shibuya
Crossing
|
Vlak
buiten het Uenopark
de
keizerlijke begraafplaats
|
Het
nationale Museum
|
Het
Ueno Park
|
Kamakura,
ooit het politieke centrum van Japan
|
|
|
|
|
|
|
Nikko Toshogu shrine
|
Nikko: Tamozawa keizerlijke villa
|
|
|
|
|
|
Mount (San) Fuji: Hokusai schilderde hem
vanuit Hakone
|
Kabelbaan
bij Hakone
|
Piratenschip op Ashi meer
|
Shinkansen
(Bullettrain):
300
km per uur
|
Takayama: Yatai Kaikan Hall
|
|
|
|
|
|
Takayama: Hida no Sato
(Folk Village)
|
Higashiyama Walking
Course
|
Shirakawago
met gassho- zukuri
woningen
|
Kanazawa:
Kenrokuen tuin met Kanazawa castle
|
|
|
|
|
|
|
Kanazawa:
Ninja tempel met geheime deuren, trappen, valluiken; echter: heeft niets
met Ninja te maken
|
Kyoto:
Gouden Paviljoen
|
Nara,
de eerste hoofdstad van Japan, met Todai-ji tempel, bronzen Boeddha en
wachters en
|
|
|
|
|
|
honderden
vrijlopende herten
|
Kyoto: Fushimi Inari
Shrine
|
De botanische tuin met
een afdeling ‘bonsai’ en
|
|
|
|
|
|
|
veel
verliefde paartjes
|
Op
weg naar de wijk Gion
|
voor
een voorstelling met theeceremonie, dans, theater en
|
|
|
|
|
|
|
poppenspel
|
Hiroshima:
A-bom- Dome
|
Gedenkteken
en getuigenissen van het leven vóór de bom
|
1000
kraanvogels
|
Miyajima
voor de kust
van
Hiroshima
|
|
|
|
|
|
|
Links:
http://blog.livedoor.jp/mitokosei:
website van overlevende A-bom, met goede info! Rechts: na oorlog
opgebouwde
restant van Hiroshima castle
|
Beppu
met zeer veel heetwaterbronnen en onsen (badhuizen)
|
Sulfiet-winning
|
|
|
|
|
|
|
|
Baden
in sulfiet is gezond!
|
Nagasaki:
atoombommuseum en gedenktekens
|
Deshima: nu en
vroeger
|
|
|
|
|
|
|
Deshima:
afbeeldingen van Hollandse mannen met Japanse vrouwen
|
Glover
Park: Thomas Glover bracht de stoomlocomotief naar Japan en nog veel
andere zaken
|
Puccini
en Madame Butterfly (de actrice die haar jaren speelde). Madame B.
speelde zich af in Glover House
|
|
|
|
|
|
|
Uitzicht
op de Mitsubishi
fabrieken
(mede door Glover e.a. gesticht). Deze speelden belangrijke rol in WO II.
|
Chinese
wijk
Nagasaki
|
Nagasaki:
Hollandse Helling
|
Zelf
met de trein naar Huis ten Bosch..wat een happening!
|
Molens
met prachtige (plastic!) tulpen ervoor. Blijven altijd mooi!!!
|
|
|
|
|
|
|
Hollandse
taferelen en ophaalbrug. We hebben ook een rondvaart gemaakt op de
‘Ilpendam’.
|
Het
schip ‘De Liefde” waarmee de Hollanders in 1600 in Japan aankwamen; het
heette eerst de ‘Erasmus’
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitzicht
uit de Domtoren
|
De
Haagse Passage
|
Dazaifu/
Fukuoka (=Hakata) wederom met veel bruidjes
|
Veel
shrines
|
|
|
|
|
|
|
Osaka:
Tekijuku Commemoration Centre
|
Links
de oprichter: Ogata Koan (1810-1863) en rechts: op 1000 Yen: Fuckuzawa Yukigi,
een leerling. Ogata heeft veel betekend voor J.
|
Biologie
boeken en medische handboeken vertaald vanuit het Nederlands naar het
Japans en
rechts:
Ran Gaku= Dutch Study: Rie, onze
plaatselijke gids zocht de gegevens over dit centrum voor ons uit en
schreef deze woorden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bronnen:
Gedrukte:
Fiona
Macdonald, Belevenissen in ..het Oude Japan, Uitgeverij De Lantaarn,
Amsterdam 2001
Bob
Tadema Sporry, De geschiedenis van Japan, Unieboek b.v., Bussum, 1983
Dr.
J. Stellingwerff, De diepe wateren van Nagasaki (Nederlands- Japanse
betrekkingen sedert de Stichting van Deshima), Franeker, 1983
Illustrated Must- See in
Kyoto, Japan, 2009
Bosatlas
van de Wereldgeschiedenis, Wolters- Noordhoff, Groningen, 1997
Capitool
Reisgids, Japan, Het Spectrum, 2015
Websites:
Wikipedia
e.a.
|