RONDREIS INDONESIE: JAVA en BALI

 

 vliegreis amsterdam jakarta

http://www.kras.nl/wsmedia/afbeelding/004/077/176/36204-landkaart-2014-36204_java_bali_rr_2014_s_jpg.jpg

 

Onderstaand essay gaat vooral in op de oudere geschiedenis van Indonesië. De periode van de VOC, maar vooral die van de 20ste eeuw (nationalisme/ WO II/ Japan/ onafhankelijkheid/ politionele acties) wordt als redelijk bekend verondersteld. 

 

I.Algemene geschiedenis van Indonesië, met de nadruk op Java en Bali:

Indonesië bestaat uit 18.108 eilanden en heeft momenteel ca. 240 miljoen inwoners.

Waarschijnlijk is het land, zolang er mensen bestaan, bewoond geweest: 1,8 miljoen jaar geleden leefde op Java de op een mens lijkende Pithecanthropus erectus. Onduidelijk is nog steeds de lijn van deze ‘soort’ naar de Homo sapiens (40.000 jaar oude resten). Afstammelingen hiervan zijn wellicht de negrito`s die nu nog in afgelegen delen van de Filippijnen en Maleisië wonen. Bijna overal in Indonesië zijn de oorspronkelijke bewoners verdreven door ‘nieuwkomers’, de Austronesiërs (bruine huid, dik zwart haar, ronde ogen), waarschijnlijk gekomen van het vasteland van China via Taiwan en de Filippijnen vanaf ca. 4000- 3000 v. Chr. Rond 1000 v.Chr. bewoonden zij de tropische eilanden en kusten van Madagaskar tot Paaseiland. Ze waren goede zeevaarders en kenden al ‘natte’ rijstbouw. Ze leefden ‘tribaal' en kenden slavernij. Aan vrouwen werd magische en religieuze autoriteit toegeschreven. Hun ‘godsdienst’ (animisme) was gebaseerd op zielen van levenden en doden, planten, voorwerpen, levensfasen en de landbouwcyclus en kende vele rituelen waaronder de ‘secundaire begrafenis’: een allang dood lichaam (as of vergaan lijk) werd tevoorschijn gehaald voor een tweede begrafenis om zeker te zijn van het veilige vertrek van de ziel. Huizen, kleren en gereedschappen waren van plantaardig materiaal: hout, bamboe, rotan, boomschors, katoen en hennep. Rond het jaar 0 werd metaalbewerking geïntroduceerd.

Tijdens de expansie van de Austronesiërs raakte hun oorspronkelijke taal verloren en werd opgesplitst in meer dan 700 verschillende talen waarvan er ca. 200 in Indonesië worden gesproken.  Sommige samenlevingen waren patrilineair, andere matrilineair.

Hierna kwamen alle belangrijke buitenlandse invloeden – vooral op Sumatra en de binnenste eilandenboog- uit India, het Midden- Oosten en Europa.

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTIOBoIMH3VzucSlO4Q07LKcSg65eRtQm3ZQTV7sxJHe7_3n8aFYiCD

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTX2yO78G5I9rXSFBKhsWz5biFsLcSo6Lvy7wfoOPrZK65btGdTbyrDcTM

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQuJIBmxYRoUmEFVRjdDvIdKaxRWcA_Un7FH4qALJqU4zGR2Zfwu5tk

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ9eEAPsYJpOY7CNDZaRcuTZuHt-7tBVMoAyVcNOrwZM-YhZF-Qj5Ywew

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRWGXYF8KIGHMjQeJ_KcOHbIa0XRQyO6B-VqfZzFjA_pJHg0WoZP4Po8g

      Austronesische talen

    Tarumanegara- rijk  op West- Java

Het Srivijaya rijk (Sumatra)

Het koninkrijk Medang (of Mataram)

op Midden- Java

Borobudur (l.) en Prambanan (r.) complex – Midden- Java

 

Uit India kwamen vanaf het jaar 0 het hindoeïsme en boeddhisme, de schrijfkunst, andere bouwtechnieken, nieuwe trekdieren en gewassen. De elite werd het sterkst beïnvloed door het hindoeïsme: opperhoofden en bevelhebbers werden raja. De radja was volgens het Indiase politieke model de incarnatie van een van de goden en zijn koninkrijk het universum in het klein, met de hoofdstad als navel.

Begin 5de eeuw heersten hindoe- koningen in het rijk Tarumanegara op West- Java (en in Oost- Kalimantan).

De eerste belangrijke op de Indiase cultuur gebaseerde staat ontstond echter in de 7de eeuw op Sumatra. Deze staat, Srivijaya geheten, beheerste ruim 400 jaar lang de westelijke zeeën van Indonesië. De elite ervan was boeddhist.

Op Java verplaatste het economisch centrum zich van het westen naar het midden en in de 8ste en 9de eeuw werden daar in het koninkrijk Medang/ Mataram, enorme tempels gebouwd, zoals de (boeddhistische) Borobudur en het  hindoeïstische tempelcomplex van Prambanan.

Begin 10de eeuw verplaatste het politieke centrum van Java zich naar het oosten, naar de dalen rond de Arjuna- Kawi- Keludbergen, waarna vermenging plaats vond van de beide Indiase godsdiensten met elkaar en met plaatselijke opvattingen. Deze periode kende grote instabiliteit. In de 13de eeuw werd Oost- Java herenigd onder het koninkrijk Singosari/ Singhasari (gesticht door Ken Arok: 1182-1227/1247, de Rajasa- dynastie), die werd opgevolgd door het –eveneens door India beïnvloede-  in 1294 gestichte Majapahitkoninkrijk. Majapahit had een vruchtbaar achterland en een sterke zeemacht waar Srvijaya niet tegen op kon.

Majapahit kende zijn grootste bloei en groei tot supermacht in de 14de eeuw onder koning Hayam Wuruk en grootvizier Gajah Mada.

 

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThSq3pdLWvA_wzD2OJqIcaDWtvSgJBXX2R8f_JK3f8BNugzdhLlW89j9o

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSpRVJNMgqJVHJz6drIjinWuPq3W2aB7yU_30Qzwyl50nvcSJL2gLzlew

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQnGRsF5HUbjiUR19WAtfTHHgUFd1bqJasaD79Bc6pNziEa7MWLR6mcZDc

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTutAAoLza_dK3ohXZAjwq2UCvTrXRFA-l92JogBRmirC3grzz9cU3fdw

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTni7BRZLfkQI6vilm97BpKXgCVZDoT2Hu7QYLDX6_0bTrSqgO31vR4Jw

Vulkanen op Oost- Java: Arjuna, Kawi, Kelud en Bromo

           Singhasari rijk

                  Majapahit koninkrijk

Hayam Wuruk

het sultanaat Demak: alleen de bekende handelsplaatsen aan de noordkust van Java staan afgebeeld

 

Na 1389 verviel de staat door binnenlandse problemen en buitenlandse agressie en werd in 1527 door de nieuwe moslimstaat Demak veroverd, waarna de elite naar het (hindoeïstische) Bali vluchtte.  De islam had namelijk inmiddels sterke voet aan de grond gekregen in Malakka toen diens heerser zich in 1436 tot de Islam bekeerde, hoewel het gebied van het huidige Atjeh waarschijnlijk al ca. 1290 islamitisch was. Waarom zoveel Indonesiërs overstapten naar de islam is niet geheel duidelijk en waarom het ene gebied wel en het andere niet islamitisch werd, ook niet. De meeste mensen hebben zich pas bekeerd tot de islam in de 19de en 20ste eeuw. Veel hindoetempels werden weliswaar geplunderd (vooral op Sumatra) , maar in hun plaats kwamen moskeeën die er veel op leken.

 

In 1509 kwamen de Portugezen in Straat Malakka, waarna ze in 1511 de haven veroverden en er 130 jaar bleven. Bij de Molukken (Maluku) stootten ze in 1521 op de Spanjaarden die via Kaap Hoorn hierheen gekomen waren. In 1641 verloren de Portugezen Malakka aan de VOC. De Javaanse handel werd rond 1700 bijna geheel door de Nederlanders beheerst, die de Chinezen als tussenpersoon gebruikten. Veel Indonesiërs die uit de handelswereld waren verdrongen trokken naar het platteland en werden noodgedwongen landarbeiders.

Alleen het Javaanse sultanaat Mataram dat veel ideeën van de VOC overnam slaagde erin weerstand te bieden. Mataram was eind 16de eeuw ontstaan in het gebied van de oude koninkrijken Sanjaya en Sailendra, bij Yogyakarta. Onder leiding van sultan Agung (1613- 1646) werd het een machtige gecentraliseerde staat. Hij veranderde o.a. de kalender om de verschillende culturen met elkaar te verbinden: de schijncycli van zon en maan (islamitisch) bracht hij onder in één systeem met een ouder hindoestelsel met inachtneming van de belangrijke elementen van de vijf-, zes- en zevendaagse week. Zijn zoon Amangkurat verloor echter de macht over zijn vazallen en werd afgezet, waarna de VOC diens zoon ging steunen (en ze wonnen) en derhalve kwam Mataram feitelijk onder Nederlandse heerschappij, tot het in 1755 vanwege erfopvolgingproblemen definitief ten onder ging. In 1799 ging de VOC failliet, terwijl ondertussen Napoleon Nederland had bezet. De Nederlandse maarschalk Herman Willem Daendels, in dienst van Napoleon, werd naar Java gestuurd om het eiland te versterken (aanleg Grote Pos(t)weg) tegen een mogelijk Britse aanval, die in 1811 kwam. Thomas Stamford Raffles kreeg toen de regering en wilde van alles hervormen waardoor het een chaos werd. Op het Congres van Wenen (1814) kreeg Nederland het gebied echter weer terug. In 1824 werden de laatste Britse buitenposten op Sumatra geruild voor Malakka. Op Java brak ondertussen een vijf jaar durende oorlog uit onder leiding van prins Diponegoro.

 

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRiYKx8yaFnFyajMm-SdnXMGthkTxCfnRl4-FSKx1tlY7J8hOgsdEcOYA

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRvHB5IH_cmkh8uSNV0MkHm-xELOKgUdaGB7XLW4Oe2ycgG8I1lysxosA

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQi-IQVFrNl2VrmRxQ0To4UCpaY9S87PUepbsGVRDLq8UBjwUOmpFpD

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTob8eS4cwSiXTbZy0BzB6cXIUM0ahcyYtbng3nsgYpxL8j5XQ5ukS2sw

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQhakfWBJlC34rO0z4hK74J9XXanKMepfpPoWW8FZGaT9u5OEXI2R_-2Q

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTDAxzH66Lbui61OrCwpXMqxQ9LECt9ASiSLO7UDqfMW-WIUfpMCkduw2A

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKT-2dl_RP6xG5tlf4nu4eIo4Bvff7sTAPO0wZWX7qgz0CBG0nvKgg

de VOC in de Gouden Eeuw

het sultanaat Mataram op Java, gesticht eind 16de eeuw

sultan Agung

(1613- 1646)

de Javaanse 5-daagse kalender

Mataram ca. 1830, sinds 1812 verdeeld in vier vorstenlanden

de ‘Grote Posweg’ op Java

prins Diponegoro

(1785- 1855)

 

Om zoveel mogelijk winst te halen werd de landbouwgrond belast, maar omdat de boeren nauwelijks geld hadden trad het Cultuurstelsel in werking: de verbouwing van een vijfde van de landbouwgrond met gewassen voor de export. De opbrengst van de oogst werd met de grondbelasting verrekend, maar dat gebeurde lang niet eerlijk. Na 1870 werd het stelsel afgeschaft en in 1901 werd de ‘ethische’ politiek ingevoerd.

Op Java was er inmiddels een bevolkingsexplosie welke mede te danken was aan het Nederlandse irrigatiestelsel en de vrede die er was van 1830- 1942. Er was echter helemaal geen sprake van een Indonesische eenheidsgedachte.

De eerste moderne nationalistische organisatie ontstond in 1908 toen door de arts Soetomo in Batavia Budi Utomo werd opgericht, terwijl op Bali tegelijkertijd de laatste opstandige hindoe- dynastie collectief zelfmoord pleegde onder bedreiging van Nederlandse wapens. Budi Utomo was een vrijwillige seculiere organisatie die m.n. streed voor -het westerse-  ideaal van ‘vooruitgang’. In 1912 volgde de Sarekat Islam. Tussen 1922 en 1930 richtte Ki Hadjar Dewantara veertig onafhankelijke scholen op, de Taman Siswascholen. Soekarno stichtte in 1927 de PNI (Partai Nasional Indonesia) en in oktober 1928 pleitte een conferentie van Indonesische jongeren voor ‘één land, één taal, één volk’. In datzelfde jaar werd het Bahasa Indonesis de nationale taal.

De verbannen Nederlandse socialist Henk Sneevliet richtte in 1914 de ‘Indische Sociaal Democratische Associatie’ op, die zich later ontwikkelde tot de PKI (Partai Komunis Indonesia).

Hierna volgt de periode van WO II, de inval van Japan, de onafhankelijkheid en de politionele acties (1947 en 1948/9) en de Ambonezen kwestie.

 

In 1955 waren de eerste vrije verkiezingen waardoor er 28 partijen in het parlement kwamen die vrij onmachtig waren. President Soekarno riep -met als excuus enige onlusten- in 1957 de noodtoestand uit en voerde de ‘geleide democratie’ in, een periode waarin de situatie zeker niet rustiger werd. Een dubieuze couppoging op 30 september 1965 van vermeende linkse militairen uit Soekarno`s lijfwacht werd de PKI, waar Soekarno mee sympathiseerde, in de schoenen geschoven. De rechtervleugel van het leger o.l.v. Suharto riep op tot een zuivering waarbij –vooral op Java en Bali- ruim een half miljoen echte en vermeende communisten, waaronder veel Chinezen, werd vermoord door het leger en door moslims.  Suharto werd uitgeroepen tot de nieuwe president en hij voerde de ‘Nieuwe Orde’ in, die zorgde voor economische verbeteringen- waarvan de winst vooral bij de al rijken terechtkwam- , maar ook voor mensenrechten-schendingen. In 1998 brak een financiële en economische crisis uit waardoor bloedige onlusten ontstonden, die zich vooral tegen de Chinese winkeliers richtten. Omdat Suharto ze niet onder controle kreeg trad hij in 1998 af en werd opgevolgd door vice- president Habibie.

Na verkiezingen in 1999 waren achtereenvolgens aan de macht: de moslim Abdurrahman Wahid ( met Megawati  Soekarnoputri als vice- president), in 2001 Megawati S.( aanslag Bali in 2002, tsunami Atjeh in 2004) en in 2004- 2014 generaal Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) van de Democratische Partij. Momenteel is de (politiek) ‘schone’ Joko (Jokowi) Widodo president. Hij was eerder gouverneur van Jakarta, waar hij het minimumloon met veertig procent verhoogde, een nieuw zorgstelsel introduceerde, onderwijs gratis maakte voor de armen en een begin liet maken met de langverwachte metrolijn in de stad.

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQIexgcQ9hg4Fy9elKudjCGRkQlrzrGsqSziGPWQy_bsac4v5Tb0eNj

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ3SaWu1LYUtBTeYaGaN2jYihat3W_SLGr08Ms0WygwkqPHWPbuRdtJfnY

http://www.svjappenkamp.nl/memoriam/images/indonesia-1.jpg

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpUV7uJ2LjLmAKC0t1qM6hq2wfc26kM8SO_ppX33nohfnFMU9-t1S92Q

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSdVKPPBtX82R00ZIM_DToBQ6Orr6oruuyOZpK1X5HksX7uuhhV7NA1Hw

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRD_mcbRBQ8cXrAq9q-1PPn1TJwv0Buh7omS5OQfNa2yME-eJ4O7tGhfA

Ned. Indië op de kaart van Europa geprojecteerd

Japanse aanvallen op Ned. Indië

Japanse kampen op Java in WO II

1ste politionele actie

Megawati Soekarnoputri

Joko Widodo

 

II.Karakteristiek van Java:

Uit fossielen en werktuigen blijkt dat er op Java al meer dan 700.000 jaar mensen wonen. Men spreekt in Midden- en Oost- Java Javaans, in West- Java meestal Sundanees, in Banten en Cirebon (voormalige hofresidenties aan noordkust West- Java) een Javaans dialect, aan de noordkust van Oost- Java Madurees. Het Maleis dat de basis was voor het Bahasa werd in de 9de eeuw echter ook al gebruikt als handelstaal op Java. Verder wordt nog Balinees gesproken aan de uiterste oostkant van Java, en verder Nederlands (alleen nog door oude mensen), Engels en het Arabisch. Momenteel wonen er ruim 136 miljoen mensen op Java.

III. Karakteristiek van Bali:

De Austronesiërs bevolkten Bali sinds 1000 v. Chr.

Het Balinees behoort tot de Malayo- Polynesische aftakking van de Austronesische taalfamilie. Het is een zeer moeilijke taal vanwege de verschillende ‘taalniveau`s’. Elke kaste heeft haar eigen dialect, maar een lid van die kaste stapt daar meteen van af als hij iemand van een andere kaste aanspreekt. Een man uit de Shudra- onderkaste ( 90% van de bevolking)  moet een brahmaan uit de bovenkaste aanspreken in het Hoogbalinees, een oude hoftaal.

De geografisch- spirituele hindoeïstische kosmos is in drie delen verdeeld: in de zee wonen demonen, heksen en geesten. Bij de vulkanen wonen de goden, vergoddelijkte natuurfenomenen en de geesten van de voorvaderen. Daartussen ligt de mensenwereld, omringd door krachten van goed en kwaad, die eeuwig strijd leveren met elkaar. Men probeert deze in evenwicht te houden met processies, tempelfeesten en offers. Elk van de drie werelden heeft recht op een eigen tempel in het dorp: boven in het dorp: pura puseh; in het midden: pura desa; beneden: pura dalem. De tempels hebben ‘gestapelde’ daken; per tempel verschilt de hoogte al naar gelang de rang van de vereerde goddelijkheid. Een tempel bij een berg betekent macht, reinheid en hoge status.

Bij het bouwen van huizen wordt ook rekening gehouden met de richting van de bergen en de zee: de huisaltaren of familietempels staan in de richting van de bergen (het oosten), de varkenshokken en wc`s bevinden zich aan de meest westelijke rand van een terrein, het dichtst bij de zee. De ingang van de woningen is meestal een smalle doorgang, via een trap te bereiken. Direct erachter staat een aling- aling, een muur die demonen moet afweren (die zich alleen rechtdoor zouden kunnen verplaatsen).

De Balinezen kennen net als de Chinezen de vooroudercultus. Alleen enige koninklijke en priesterlijke families houden genealogische archieven bij. Elk dorp heeft een pura puseh, de ‘navel’-tempel waar de pionier/ voorouder wordt vereerd. Men brengt de voorouders offers zodat die een steeds hogere rang krijgen en om te zorgen dat ze de zaken van hun nazaten gunstig beïnvloeden. Voorouders zijn geen echte goden, maar ze bereiken uiteindelijk wel een quasi goddelijke status. Austronesiërs kennen de ‘secundaire begrafenis’ of

‘secundaire doodsrituelen’: een tijd na een begrafenis of crematie worden de resten, na speciale riten, opnieuw bijgezet. Soms gebeurt dat in urnen, uitgeholde boomstammen, sarcofagen of nissen.

De Indiase elementen lieten zich gemakkelijk inpassen in de rituelen van de Austronesische bevolking: de godsdienst op Bali is nu een vermenging van hindoeïsme, boeddhisme en animisme en wordt Agama Tirtha genoemd, de ‘godsdienst van het heilige water’, omdat besprenkelen met gewijd water in alle rituelen gebeurt. Ze geloven in allerlei goden, maar ook in één eenheid brengend goddelijk principe, Sanghyang Widhi Wasa, de som en oorsprong van alle goden. Sommige Balinezen zeggen daarom monotheïstisch te zijn.

Er zijn naast ‘animistische’ dorpen, veel ‘hindoe’- dorpen. Er is ook invloed vanuit Vietnam en China: Barong, de personificatie van de krachten van het goede die strijd met het kwade Rangda, lijkt veel op de Chinese draak

Noord- Bali werd in 1849 door de Nederlanders onderworpen. Toen zij in 1906 met een smoes landden bij de hoofdstad van het koninkrijk Badung (nu Denpasar) pleegden de koning, zijn familie en hele hofhouding ritueel zelfmoord. De Nederlanders gaven bij hun ‘hervormingen’ en benoemingen de voorkeur aan leden van de hoogste kasten ten koste van de kasteloze onderlaag.

Er wonen momenteel ruim 4,2 miljoen mensen op Bali, met meer dan 3 miljoen bezoekers per jaar.

 

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTm9wFmPLw4kNN-ZMhHfFm6ACk7BFS5WKd2uYIZznM1ZBdScNASN0Rw

 

 

                          Plattegrond van Bali

 

DE RONDREIS:

DJAKARTA met benedenstad uit tijd van J.P. Coen en bovenstad van Daendels (te veel malaria ‘beneden’) Grote delen staan in de regentijd onder water.

Gerelateerde afbeelding

tn_DSC01068

tn_DSC01083

tn_DSC01104

tn_DSC01097

tn_DSC01109

tn_DSC01072

Uitzicht op de Holland Bakery

en achter de Bakery..

Fatahillahplein met stadhuis, Hollandse kerk en Portugees kanon

de oude Hollandse wijk (Kota) gebouwd naar ideeën van S. Stevin

erg veel krotten, ook onder de snelweg; die moeten weg vanwege tbc

de bedoeling is dat ze (in 2018??) vervangen worden door nieuwe

goedkope flats

overal afbeelding

‘Pancasila’ maar de Islam op Java is erg sterk

tn_DSC01110

tn_DSC01118

tn_DSC01111

tn_DSC01180

tn_DSC01202

tn_DSC01210

tn_DSC01244

via BOGOR (langs

huis gouverneur-generaal)

plantentuin Bogor (oorspr. Buitenzorg) op weg naar BANDUNG

Tangkubanperahu berg: de Koningenkrater

en de bronnen van Kunang

met de trein van BANDUNG naar YOKYAKARTA

langs heel veel theeplantages

tn_DSC01280

tn_DSC01286

tn_DSC01302

tn_DSC01309

tn_DSC01344

tn_DSC01370

tn_DSC01385

naar het boeddhistische Borobudur complex

nog feest n.a.v. 17-08

Prambanan complex: (hindoeïstisch)

tn_DSC01403

tn_DSC01400

tn_DSC01440

tn_DSC01426

tn_DSC01427

tn_DSC01452

tn_DSC01486

tn_DSC01499

naar de Kraton van de sultan van Yokyakarta

zijn waterpaleis

naar SOLO (Surakarta): paleis Prins Mangkunegaran, nu staatsbezit op weg naar

tn_DSC01598

tn_DSC01608

tn_DSC01617

tn_DSC01640

tn_DSC01693

tn_DSC01703

tn_DSC01768

MALANG voor de zonsopkomst bij de Bromo; je kunt daarna klimmen (of op een paard) naar de kratermonding

van MALANG naar KALIBARU via de miniplantage in het dorp Krikilan

waar een civetkat wordt bekeken (Luwak-koffie) en wordt gedanst

tn_DSC01794

tn_DSC01803

tn_DSC01836

tn_DSC01901

tn_DSC01906

tn_DSC01937

tn_DSC01936

Oversteek naar BALI: de apen

veel hindoeïstische tempels

en tempeltjes. Verblijf in KUTA

Barong voorstelling in Batubulan

Pura Tirtha Empul: een soort Lourdes

bij de Pura Goa Gajah

tn_DSC01954

tn_DSC01952

tn_DSC01968

tn_DSC01981

tn_DSC02006

tn_DSC02011

tn_DSC02016

zilverfabriek Batubulan

Ubud: paleis sultan en

alweer een tempel

zonsondergang bij Tanah Lot

bij elke (strand) doorgang een muur er achter: de boze geesten kunnen nl. alleen rechtdoor!

 

 

Bronnen:

Gedrukte bronnen:

Nelles Verlag: Indonesië: Java, Bali, Lombok, Sulawesi, Sumatra, München, 2014

Rough Guide, Bali & Lombok (Unieboek BV)

 

Websites:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Indonesi%C3%AB

http://www.svjappenkamp.nl/memoriam/erevelden.html

 

Terug naar de pagina   ‘Eerdere reizen’