Op zoek naar ‘moderne’ niet getransponeerde Engelse
solomuziek voor de alt/ mezzostem zag ik bij Stainer
& Bell
Twelve Songs for medium voice van
Peter Wishart (1921- 1984). Op zijn carol Alleluia:
A new work is come on hand (1952) na,
had ik nog nooit muziek van hem gezongen. Het werd dus tijd voor een klein onderzoekje:
Dankzij zijn vrouw, de mezzosopraan Maureen
Lehane bestaat er een Peter Wishart Trust, die
zeer actief is op allerlei gebied. Voor meer informatie hierover, wordt
naar de website van de Trust verwezen.
Peter schreef diverse liederen voor Maureen,
zoals The Jackdaw (nr. 1) en The Pessimist (nr. 11). The Magpie en Tune for swans (nr. 2 en 3) –deel uitmakend van de cyclus Six Miniatures-
schreef hij ook voor haar.
Bovengenoemde liederen zijn mooi, maar verraderlijk
moeilijk door de wisselende chromatiek.
You
are a refuge (nr. 8) en My god, why hast thou forsaken me? (nr.
9), beide op tekst van St. Augustinus (354- 430),
zijn echter heel goed te doen en zeer geschikt voor de alt-stem.
Peter Wishart werkte regelmatig samen met Robert Graves.
Op hem wordt wat dieper ingegaan, aangezien hij naast dichter, ook
schrijver is van een aantal historische boekwerken.
|
|
|
|
Officier in WO I
|
Graves op
latere leeftijd
|
Robert Graves
(1895-1985), zoon van een Engels- Ierse schrijver, raakte bij de slag aan de Somme (1916) zeer ernstig gewond, zodat hij
aanvankelijk zelfs werd doodverklaard. Hij was bevriend met Siegfried Sassoon (zie ook
het artikel over Finzi)
die zich publiekelijk tegen de oorlog wilde uitspreken. Graves
schreef enorm veel gedichten –waaronder een aantal over zijn oorlogservaringen-
en werken over poëzie. Daarnaast is hij ook de auteur van een aantal op
klassieke bronnen gebaseerde biografieën, met name
over de Romeinse keizer Claudius, en een roman
over ‘King Jesus’. Zijn
manier van wetenschap bedrijven is omstreden en dat geldt vooral ten
aanzien van het boek ‘The Greek myths’. Hierin geeft hij ‘verklarend
commentaar’ waarin zijn eigen visie nogal duidelijk naar voren komt, maar
daarnaast geeft hij volgens classici ook de verhalen uit de bronnen niet
objectief weer.
Voor een overzicht van zijn werken wordt verwezen naar
de wikipedia-pagina. Hierin worden ook zijn
ingewikkelde relaties met enige vrouwen beschreven.
Wishart componeerde de muziek bij Graves`
gedichten ‘The bedpost’ en ‘Henry and Mary’ (nr. 4 en 5 in de Twelve Songs for medium voice) ,
maar eigenlijk nr. 4 en 3 van zes liederen, oorspronkelijk uitgevoerd door
de tenor Gerald English. In beide liederen
worden (‘bewerkte’) historische figuren opgevoerd. Bij ‘The bedpost’ is
duidelijk te merken dat het lied oorspronkelijk voor tenor is geschreven : de ambitus is nogal groot en de ligging niet echt
‘medium’.
|